Obyvatelé Libouchce bydlící u silnice směrem na Děčín si nejspíše na dva roky oddechnou. Přímo středem jejich obce totiž nebudou moci projíždět těžké kamiony. V Jílovém za Libouchcem jsou v havarijním stavu mostky a čeká je dlouhá rekonstrukce.

Inspektorát ani radnice to neví

Na mostcích bude platit zákaz vjezdu vozidel těžších 15 tun, jedno vozidlo 32 tun a na nápravu devět tun. Značky umístěné s dostatečným předstihem by se měly objevit na silnicích již v polovině června.

„Dlouhá léta stát neinvestoval do obnovy silničních mostků. Pouze alibisticky jako chytrá horákyně označil každý takový most zákazovou značkou, že je na něj od určité hmotnosti omezen vjezd, avšak toto omezení dopředu neavizoval takzvanou návěstí," říká Jan Štefan z Děčínského fóra, které informaci o nových značkách získalo.

Děčínskému fóru se podařilo tuto informaci získat na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle informací Deníku totiž o plánovaném osazení značek, a tím faktickém vykázání nákladních aut ze silnice sloužící jako dálniční přivaděč, totiž neví ani vedení děčínského dopravního inspektorátu, ani vedení jílovské radnice.

Radost v Libouchci

Podle starosty Libouchce Jiřího Bolíka je to pro místní obyvatele vítaná zpráva. „Lidé dlouhou dobu volají po klidu. Nyní tu opravují silnici, tak jsme si oddechli. Jestli zde kamiony nebudou jezdit dva roky, bude to jen dobře," uvedl starosta Bolík. V minulosti obyvatelé obce proti dopravě protestovali, mnozí jako kompenzaci získali od ŘSD i plastová okna.

„Pro občany to bude velká úleva. Na druhou stranu to bude komplikace pro firmy a dopravce, ti si ale najdou objízdné trasy," řekl jílovský starosta Miroslav Kalvas.

Problémy nastanou u Labe

Zákaz vjezdu kamionů přes Libouchec ale bude znamenat mnohem větší zatížení pro silnici z Ústí nad Labem na Děčín podél řeky Labe.

„V následujících dvou letech proto nastane díky objízdné trase přes Ústí nad Labem zvýšená dopravní zátěž způsobená nákladními automobily směřujícími původně po silnici I/13." uvedla mluvčí města Romana Macová. Ústecká radnice slíbila že bude o tom, kdy komplikace nastanou, obyvatele města informovat.

Celu situaci má vyřešit komunikace, která by Děčín přes Libouchec a Jílové spojila s dálnicí D8. Měla by se vyhnout i hustě obydleným místům.

Ředitelství silnic a dálnic již přišlo s několika variantami, ale se všemi narazilo. V těchto místech je složitý terén a silnici tak lze vést jen někudy. Ovšem v mnoha lokalitách se nacházejí vzácní živočichové a rostliny. Stavba dálničního přivaděče by je mohla ohrozit.

Každou minutu kamion

Značky upozorňující na omezenou nosnost jsou na mostcích v Jílovém již řadu let. Přesto přes ně dosud těžké kamiony jezdily. Jejich řidiči se totiž o zákazu dozvěděli až těsně před mostkem a neměli šanci se otočit. To by se mělo v půlce června změnit. Na omezenou nosnost by měly upozorňovat značky v Děčíně nebo Libouchci tak, aby řidiči mohli odbočit na objízdnou trasu.

O snížení dopravní zátěže se snaží dlouhé roky přímo v Jílovém. Podle pět let starého sčítání dopravy tudy denně projede na 1 400 těžkých kamionů. To je v průměru každou minutu jeden kamion.

A to při započtení nočních hodin, kdy je provoz výrazně slabší. Přejít Teplickou ulici v děčínské městské části Bynov nebo v Jílovém je poměrně nebezpečné. Přitom v Bynově i v Jílovém musí tuto ulici přecházet děti směřující do anebo ze školy.

„Pro občany to bude velká úleva. Na druhou stranu to bude komplikace pro firmy a dopravce, ti si ale najdou objízdné trasy," říká jílovský starosta Miroslav Kalvas.