Troubení „Hóří! Hóří!" jistě všichni známe z četných filmů o první republice. Případně ze slavné komedie Marie Poledňákové Jak dostat tatínka do polepšovny, kde si zahrála stříkačka Praga, zvaná „Máňa". Další z takových hasičských vozidel bývala i speciální Škoda 120 z fabriky pánů Laurina a Klementa, lidově zvaná „Kačena". O tom, jak se právě k této škodovce dostal Antonín Mareš, někdejší starosta obce Malečov a člen Veterán Cars Clubu AMK Česká Brána, je i tento rozhovor, první z nového seriálu Ústeckého deníku Lidi od Veteránů.

Jak to přijde, že se běžný smrtelník dostane k takovému nádhernému vozítku?
Jak to přijde? No, o prvního veterána jsem se staral už roku 1967, kdy jsem byl ještě kluk. V mém rodném městečku Libochovice. Tamní hasiči měli v majetku právě „Kačenu". Ona se označuje Škoda 120 Hasičský speciál. Jenže ji čekalo sešrotování „pro přestárlost", tak jako se to dělalo i s jinými auty.

Nemrzelo vás to tehdy, už tenkrát to musel být veterán, ne?
No, to víte, že by to bývala docela škoda. Nakonec jsme se domluvili s hasičským sborem, jelikož nám přišlo líto ji zlikvidovat, načež se ta naše parta mladých kluků, hasičů mlíčňáků, začala zaobírat jejím restaurováním.

Nebyla to zrovna doba pro fanoušky historických vozidel, takže se logicky ptám, zda se to povedlo?
Jistě, po roce tvrdé práce se to povedlo a s „Kačenou" jsme vyjeli do ulic. Mimochodem, Kačena ji nazývali už naši staří hasiči, snad prý proto, že pověstná „Máňa" z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny byla tovární značkou Praga a naše „Kačena" je výrobek Škoda Laurin a Klement.

Pojďme k té dnešní Škodovce, jak jste se dostali k ní?
Ale to je ta samá stříkačka. Jak jsem se už zmínil, pochází z Libochovic na Litoměřicku. V roce 1996 jsem zjišťoval, jak to s ní vůbec dneska vypadá a co s ní mají v plánu. Načež jsem zjistil, že je už zase zastrčená ve zbrojnici v Libochovicích, a to v dost dezolátním stavu. Po dohodě s tamním sborem dobrovolných hasičů a představiteli Libochovic jsme ji ještě týž rok převezli do Ústí.

Tehdy to trvalo rok, než jste ji dali „do kupy", a co napodruhé?
Samotné restaurování jednotlivých komponentů partě hasičů trvalo tentokrát déle, zhruba rok a půl.

Vídáme vás na Ústecké rallye v hojném počtu, kdo všechno se o Kačenu dneska stará?
V současné době se o vozidlo starám já a čtyři další členové hasičů z jednotky sboru dobrovolných hasičů Malečov. Práce na ní máme systematicky rozděleny, podle schopností a znalostí každého z nás a problému, který se vyskytne.

Tak bych řekl, že speciálně tady budou náhradní díly potíž, je to tak?
Náhradní díly jsou veliký oříšek, ale dnes se dá všechno vyrobit na zakázku, popřípadě nahradit jinými díly. Vždy si nějak musíme poradit. Ale znáte to, hlavním „činitelem" jsou finance.

Určitě s ní moc nejezdíte ven v zimě, aby se jí nic nestalo, kdy vám vůbec začíná sezona?
Tak hrozné to není. Akcí, kam jezdíme, je nespočetně, zpravidla nám začíná sezona již v dubnu, kdy ještě bývá leckde sníh, a končíme v říjnu, když už jsou teploty blízko k bodu mrazu. Takže sám vidíte, že Kačena není exponát z vitríny.

Kam jezdíte?
Tak určitě na různá výročí, či soutěže hasičských sborů po republice, také se účastníme vybraných veteránských rallye, ústeckou tady určitě všichni znáte, tam býváme pravidelně. Tradiční nejtěžší zkouškou se pro nás stal výjezd veteránů na Ještěd. No a samozřejmě zajíždíme i na svatby kolegů hasičů.

Už jste hráli ve filmu, nebo v televizi?
Bohužel se ještě nestalo, že by si nás „televizáci" pozvali na nějaké natáčení pořadu či filmu. Škoda. Naše Škoda by to určitě přijala s velkou radostí. (smích)

Speciální předválečná hasičská škodovka rozhodně nezahálí uklizená někde v garáži.Škoda 120 L&K

- rok výroby 1928
- obsah 1944 ccm
- výkon 32 hp
- rychlost 60 km/h
- čerpadlo o výkonu 16000l/min
- míst včetně řidiče 6