Kdysi je jako mladé milence zachytil objektiv fotoaparátu Adolfa Čejchana. Od té doby uplynulo čtyřiapadesát let. Fotografie se stala slavnou, oba mladí lidé však zmizeli ve víru času.

Ještě před svatbou

Fotograf má tento měsíc v Muzeu města Ústí výstavu a právě na ní milence, dnes manžele Mádlovy, opět potkal. Setkání připomíná známější příběh ikonické fotografie hippies z hudebního festivalu Woodstock ze 17. srpna 1969.

Adolf Čejchan vyfotografoval manžele Mádlovy ještě před svatbou. Stali se tak objektem jedné z nejslavnějších sérií Čejchanových fotografií s názvem Je to tak krásné, že žijeme. Inspirovaly ho básně Romaina Rollanda.

„Tehdy jsme spolu pracovali v Setuze. Zeptal se nás, jestli bychom mu pózovali. Dohodl s námi trasu, po které máme jít, a my vyrazili. Na Mírovém náměstí, kde vznikla fotografie, jsme o něm nevěděli. O rok později byla svatba a knihu fotografií jsme dostali jako svatební dar. Dodnes ji máme schovanou," vzpomínají manželé.

Foto na obálku

Adolf Čejchan nechtěl, aby o něm fotografovaný pár věděl. „Odhadl jsem vzdálenost a rychle, než si mě někdo stihl všimnout, jsem exponoval," vzpomíná na okolnosti vzniku této nejpovedenější fotografie z celého cyklu.

Fotografii pod názvem Milenci zhlédli návštěvníci výstavy Město a lidé kolem nás. Později se dostala na obálku knihy Ústí mladýma očima a v neposlední řadě i na plakát k současné výstavě v ústeckém muzeu. Výstava bude otevřena až do 15. listopadu 2015.

Čejchanův příběh o dvou milencích tedy nedopadl tragicky jako Rollandova kniha Petr a Lucie a pokračuje do dnes.

Setkání po letech

Předminulou sobotu se na komentované prohlídce Adolf Čejchan s manželi Mádlovými opět setkal. Po celých třiceti letech, kdy se neviděli.

„Setkání bylo jedním z nejhezčích a nejsilnějších okamžiků komentované prohlídky," poznamenal Jiří Preclík, kurátor fotografické sbírky ústeckého muzea.

Příběh manželů Mádlových připomíná americkou story Bobbi a Nicka Ercolineových, které 17. srpna 1969 zachytil svým objektivem fotograf Burk Uzle, jak se stojící objímají zabalení v deštivém počasí do deky na hudebním festivalu ve Woodstocku.

Díky jeho fotografii se oba mladí lidé stali symbolem generací hippies, květinových dětí, po celém světě. I oni se později vzali a zůstali spolu dodnes.

Manželé Mádlovi v současnosti na výstavě v ústeckém muzeu.