Pod rukama Zdeňka Kricnera, dalšího člena ústeckého klubu veteránů VCC AMK Česká brána, prošlo historických vozidel několik. Dnes ale má nejraději Mercedes 170 V Cabrio z roku 1938. Nutno říci, že je to vůz filmová hvězda. Zahrál si totiž ve slavném českém filmu s Markem Vašutem v hlavní roli, Pěsti ve tmě.

Jak jste si našel tento Mercedes?
Když jsem přišel z vojny, tak jsem potřeboval něco dělat. Sháněl jsem staré auto, no a tohle jsem objevil v Děčíně. Bylo naskládané v bednách, podvozek sice v celku, ale motor a ostatní části rozebrané.

Chcete říci, že připomínal stavebnici?
Jel jsem tam s tátou a ten, když to viděl, tak si hned vzpomněl na svá učednická léta. Nakonec jsme ho koupili. V tu dobu, v roce 1977, stál 4 tisíce korun.

Obvyklá otázka, jak dlouho jste ho renovovali?
Trvalo to čtyři roky. Chyběly nám náhradní díly, museli jsme je shánět po burzách. Bylo potřeba udělat novou výdřevu, ta byla kompletně shnilá a to nemluvím o karosářské práci.

Co byl při tom největší problém?
Řekl bych, že sehnat pístní kroužky. Ty jsme sehnali až v Komárově za Berounem. Tam je měl schované jeden starý pán, který kdysi pracoval ve fabrice, kde je vyráběli.

Co následovalo po opravách?
Začali jsme jezdit na veteránské soutěže. Hlavně Ústeckou rallye, pražskou, Závody do vrchu Zbraslav - Jíloviště. To je závod, který měl svou slávu už za první republiky. Účastnila se ho i Eliška Junková a další. Tam nás potkal režisér Jaroslav Soukup a vybral si nás do filmu Pěsti ve tmě.

Jak to vypadalo, přišel a řekl, že vás chce?
No, on si vybral kromě nás ještě třebas bavoráka, nebo Horcha a tak podobně. V tom filmu hrálo vůbec spousta veteránů.

Jak vypadalo natáčení?
Strávil jsem tam celkem dva dny. Točili jsme na argentinském velvyslanectví. Představte si, přišel najednou jeden pán z diplomatického sboru a všechny nás vyhodil. Nakonec se to muselo nějak vyřídit, protože druhý den už nás tam zase pustili.

Jakou jste měli roli?
Náš vůz tam v podstatě jen stojí. Vedle něj couvala Eliška Balzerová v BMW, ale moc se jí nedařilo řadit. Nakonec museli filmaři majitele vozu převléknout za Elišku a on zacouval raději sám.

Vraťme se k závodění a jezdění, máte nějaké zážitky?
S Mercedesem jsem nikdy problémy neměl. Při jízdě akorát vydává občas podivné zvuky, že máte až strach, ale pak se to vždy uklidní. Všude jsem s ním jezdil po vlastní ose a vždy dojel. Dnes už má nějakou hodnotu, tak ho šetřím.

Skutečně nikdy nezlobil?
Nikdy nezapomenu na to, jak mi chcípl a nemohl jsem ho odtlačit na stranu, jelikož je moc těžký. Zlobil karburátor, nebo snad rozdělovač, už si nepamatuji, je to docela dávno.

Mercedes 170 V

Rok výroby: 1938. Motor: čtyřtakt, zážehový. Objem: 1697 ccm. Převodovka: čtyřstupňová manuální. Maximální rychlost: 108 km/h. Spotřeba paliva (benzín): 11 l/100 km. Výkon: 28 kW (38 hp) při 3400 ot/min.