Interiér vonící novotou, příjemné a bezproblémové nastupování, pohodlné sedačky. Pět nových autobusů Iveco Urbanway určených pro ústeckou MHD si lidé pochvalují. Například Marie Čonková s vnučkou, která jela novým vozem v pátek dopoledne na lince číslo 11 do Všebořic. „Líbí se mi obrazovky, které informují o následujících zastávkách, i řada dalších potřebných údajů na nich. Ani nemám o malou tolik strach, když nastupujeme a vystupujeme,“ popsala své pocity z nového vozu Čonková.

Dopravní podnik uvedl kloubové autobusy do provozu letos v lednu. Celkem pět nových strojů Iveco Urbanway omladilo vozový park firmy na 8,6 roku. „Autobusy jsou zatím nasazovány z kapacitních důvodů zejména na linku číslo 11, která spojuje centrum města se Všebořicemi, Chlumcem a Přestanovem. Vozy jezdí na stlačený zemní plyn - jak kvůli čistotě ovzduší, tak v souvislosti se spotřebou,“ popsala Jana Dvořáková z dopravního podniku.

Kampaň Když... studentky Fakulty umění a designu UJEP
Komentář Janniho Vorlíčka: Pro lež se budeme bít. Za pravdu ne?

Téměř osmnáctimetrové nízkokapacitní vozy se vyrábějí ve Francii. Jako první v historii veřejné dopravy v Ústí nad Labem mají ve výbavě celovozovou klimatizaci a celý interiér pokrývá kamerový systém. Ten monitoruje vnitřní prostor pro cestující, čelní kamera pak snímá dění před vozidlem. Autobusy mají palubní počítač nejnovější generace a nový odbavovací systém.

Ten začne dopravce testovat na vybrané skupině cestujících v únoru, jeho provoz by měl být zahájen v březnu. Letos tedy zmizí papírové časové kupóny, jízdné bude mít cestující možnost hradit platební kartou přímo z účtu. Druhou variantou k zaplacení jízdy bude také čip.

Moderní odbavení

Odbavovací systém zpřesní evidenci počtu cestujících na jednotlivých linkách. To dává podniku možnost daleko lépe reagovat na jejich vytížení a upravit podle toho jízdní řády. Kolik jeho zavedení bude celkem stát, není zatím jasné, protože dopravní podnik ho ve skutečnosti nekoupí do svého majetku. „Pořídíme ho formou pronájmu této služby,“ upřesnil ředitel ústeckého dopravního podniku Libor Turek.

Ústecký zastupitel Martin Hausenblas (PRO! Ústí) ale míní, že zavedení elektronického systému mělo přijít už před čtyřmi roky. „Jsem rád, že to je alespoň nyní. Budeme tak mít přesná data o pohybu a vytížení linek,“ prohlásil Hausenblas. Obnova vozového parku je podle něj v pořádku. „Město by se ale mělo úplně odklonit od nafty a benzínu a přejít na elektřinu, plyn a vodík. Staňme se prvním městem v České republice, které provozuje autobusy na vodík. Spolchemie ho má každý den pro sto autobusů. Alespoň jeden vodíkový autobus bych uvítal,“ dodal zastupitel.

Studenti ústecké obchodní akademie navštívili místní útulek
FOTO: Studenti obchodní akademie nakrmili ústecký psí útulek

Odbavovací systém a nový vozový park se podle jeho slov doplňují. „Po nasazení odbavovacího systému budeme také moci přistoupit k napojení na krajský integrovaný systém a propojit mezi sebou linky provozované městem a krajem,“ vypočetl výhody Hausenblas.

Zmíněných pět autobusů nebude posledním přírůstkem do vozového parku MHD. Oprava mostu Dr. Edvarda Beneše v centru Ústí plánovaná na rok 2020 si vyžádá nákup minimálně šesti nových hybridních trolejbusů. Ty budou přepravovat cestující po nedalekém Mariánském mostě přes řeku Labe na Střekov. Hybridní trolejbusy budou před Mariánským mostem odpojeny z trakce, přejedou konstrukci na baterie a poté se opět napojí na trakční vedení.

Dopravce omladil vozový park v posledních pěti letech i nákupem třiceti autobusů značky Iveco Urbanway, šestnácti trolejbusů Škoda 28Tr Solaris a deseti trolejbusů Škoda 27Tr Solaris.

Tomáš Prchal