Dopravní podnik to vysvětluje obrovským objemem nastupujících, který by způsoboval tak velké zpoždění, že jej nelze bez neúnosného prodloužení intervalů mezi jednotlivými spoji kompenzovat v jízdních řádech. Nástup předními dveřmi prý zavedl na přání většiny Ústečanů, jelikož je rozčilovalo, kolik lidí se v busech neumí chovat, případně jezdí na černo, bez jízdenky. Na druhou stranu ale ne všichni novinku vítají s radostí.

Povodeň v roce 2002. Velká voda v Ústí nad Labem dosáhla téměř na 12 metrů a čtvrť Střekov odřízla od zbytku města. Problémem byly i chybějící účinné protipovodňové zábrany.
Ústečanům ožily hrůzné vzpomínky. Povodeň v novém tisíciletí řádila několikrát

O dalších konkrétních důvodech hovořila výkonná ředitelka dopravního podniku Simona Mohacsi. „Bezpečnost veřejné dopravy stejně jako čistota vozidel je pro nás prioritou. Naším cílem je co nejvíce zkvalitňovat služby pro naše cestující, a zároveň ochránit zdraví našich řidičů,“ upozornila na incidenty z mojžířského sídliště, kde zdejší problémoví obyvatelé napadali řidiče trolejbusů nadávkami, pliváním a dokonce i fyzicky.

V této souvislosti podnik dokonce zkrátil linku 57 a omezil ji pouze na konečné u supermarketu Albert a točnu v Mojžíři. Přičemž v trolejbusech byla nutná přítomnost dvou asistentů přepravy a strážníka.

„Tento krok, nástup předními dveřmi je rozšířením již dříve zavedených opatření platných ve všech autobusech. Zmíněný model nástupu pouze předními dveřmi se nám osvědčil, a pro snadné cestování jsme proto tento systém nástupu sjednotili ve všech vozidlech MHD v Ústí,” uvedla ředitelka s tím, že cestující s kočárky nebo handicapovaní lidé samozřejmě budou moci k nástupu využívat bez omezení i další dveře k tomu určené, jako tomu bylo doposud.

Novoroční ohňostroj v Ústí nad Labem bude na tradičním místě na zámku Větruše 1. ledna 2024 od 18.00. Zhruba osmiminutové představení proběhne navzdory výzvě ministra vnitra Víta Rakušana o neuskutečnění.
Rakušan v Ústí s výzvou neuspěl. Město ohňostroj nezrušilo, bude opět na Větruši

Nástup předními dveřmi patří na sociálních sítích k těm nejdiskutovanějším. Chválí si ho například uživatel, který se pojmenoval Rodrigo del Puento. „Chvályhodné. Nicméně - transparentní případ, kdy se poctivá (platící) většina musí podřídit nepřizpůsobivé a vyčůrané menšině. Ale takový už je dnešní svět,“ napsal.

Naopak větším skeptikem je třeba Ústečanka Iveta Knoblochová. „A k čemu to je? Když si nepřizpůsobiví nastoupí, kde chtějí u Divadla nebo na Míráku a nemusí ukazovat jízdenku,“ posteskla si.

Objevily se i praktické připomínky. Arnošt Jahoda si myslí, že bude trvat minimálně rok, než si na novinku lidé zvyknou. „Bez asistentů dopravy tam v tom bude jenom nepořádek pro řidiče a řidičky,“ upozornil. Další říkají, že s rukama plnými nákupů a kabelky budou průkazku ukazovat velmi těžce, jindy senioři upozorňují na pro ně matoucí nutnost mačkat tlačítko jako signál k řidiči, že chtějí vystoupit, a další.

Zatopená protipovodňová vana v Ústí nad Labem. (27. prosince 2023) Vana se začala stavět v roce 2009, budování trvalo dva roky.
FOTO: Protipovodňová vana v Ústí nefunguje. Klapku ŘSD opraví, až voda opadne

Právě asistenty přepravy chce ale dopravní podnik přibrat a rozšířit je i na další linky. Stejně tak spustil i informační kampaň, kde vysvětluje, jak opatření má fungovat.

„Informace, jak to funguje, lidé najdou všude možně. Jsou na webových stránkách, Facebooku, v autobusech a trolejbusech, na obrazovkách, všude jsou nalepené plakáty a samolepky, informace jsou na zastávkách, na sloupech trakčního vedení a kandelábrech veřejného osvětlení, v zákaznickém centru, nebo informačním centru, v ústecké poliklinice, v našem infolistu Emhádéčko, v nemocnici, domovech seniorů, v rádiu, dokonce na světelném billboardu v Božtěšické ulici a dalších,“ vypočítávala mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.

Nástup předními dveřmi je jednou z prvních novinek, kterou v tomto a dalších letech bude dopravní podnik zavádět. Podrobnosti prozatím nezmínil, ale počítá v něm například i s nasazením nově nakoupených moderních parciálních trolejbusů.

Mohlo by vás zajímat: Labe je na třetím stupni a stoupá. Voda je i na silnici pod Benešákem

Zdroj: Deník/Martin Košťál