České dráhy vypraví zvláštní parní vlaky tažené lokomotivami 475.179 „Šlechtična“ a 556.0506 „Štokr“ a také muzeální elektrickou jednotkou přezdívanou „žabotlam“. Zvláštní parní vlaky budou jezdit převážně v trase Ústí nad Labem – Teplice – Most.

RYCHLÍKOVÁ PROTI TĚŽKÉ NÁKLADNÍ

Zajímavostí určitě je, že obě lokomotivy byly vyrobeny v období těsně po druhé světové válce ve Škodových závodech v Plzni. O něco starší rychlíková "Šlechtična" se vyráběla od roku 1947 a při jejím vývoji bylo použito řady tehdy nejmodernějších technologií. Protože se nové prvky osvědčily, byly použity i při konstrukci další, větší lokomotivy řady 556.0, tedy "Štokra" pro nákladní dopravu.

"Lákadlem pro fanoušky železnice budou bezesporu souběžné jízdy obou parních vlaků v některých mezistaničních úsecích," uvedla mluvčí ČD Radka Pistoriusová. 

Na tuto mimořádnou příležitost pro fotografy dojde v úseku Ústí nad Labem hlavní nádraží - Teplice v sobotu dopoledne. Oba vlaky vyjedou v 9.45 a do Teplic přijedou v 10.09. Také odjezd do Bíliny bude souběžný v 11.14.

V tomto úseku ale již pojede rychlíková "Šlechtična" na plný výkon a do Bíliny přijede v 11.36. "Štokr" má příjezd o čtvrt hodiny později.

Oslavy 160 let Ústecko-teplické dráhy.

Souběžně obě soupravy pojedou ještě z Mostu do Bíliny a to s odjezdem ve 12.33 a příjezdem v 12.47. Vůbec první vlak akce odjíždí z Mostu do Ústí nad Labem v 7.55 a potáhne ho "Štokr". "Šlechtična" mu vyrazí v ústrety z Děčína v 8.38. Poslední souběžná jízda startuje z Teplic směrem na Ústí nad Labem v 17.22.

Poslední jízda "Štokru" začíná v 16.42 v Mostě a končí v 18.06 v Děčíně. Jeho rychlíková partnerka naposledy vyrazí v 17.22 z Teplic a jízdu ukončí rovněž v Děčíně v 18.14.

"Plné jízdné v úseku Ústí nad Labem – Most bude stát 150 korun, zlevněné jízdné 90 korun. Jízdenky bude možné zakoupit pouze u průvodčích parních vlaků. Ve vlacích neplatí běžný tarif ČD ani jízdenky Dopravy Ústeckého kraje," upozornila Pistoriusová s tím, že bude možné využít také úsekové jízdné mezi jednotlivými stanicemi za 50 korun pro dospělé a 30 korun pro děti od pěti do patnácti let a držitele průkazu ZTP a ZTP/P. Děti do pěti let mohou jet zdarma.

ÚSTECKO - TEPLICKÁ DRÁHA

Soukromou železiční společnost založila roku 1856 v Teplicích skupina místních podnikatelů a průmyslníků, aby jejím prostřednictvím vybudovali první trať do Ústí nad Labem.

Později společnost provozovala rozsáhlou síť drah a navazujících vleček v Podkrušnohoří, po kterých přepravovala především hnědé uhlí těžené v okolních dolech. Její seřaďovací nádraží v Ústí nad Labem, předané do provozu roku 1874, bylo v době otevření největší v Rakousku-Uhersku.

Po roce 1918 sice společnost zůstala mezi posledními třemi velkými soukromými železnicemi (spolu s Buštěhradskou dráhou a dráhou Košicko-bohumínskou), generovala však rok od roku zvyšující se schodek. Její zestátnění schválil československý parlament v červnu roku 1922 a k 1. lednu 1923 vstoupilo v platnost.

Všechny tratě vybudované Ústecko-teplickou dráhou jsou i nadále v provozu. Bývalá hlavní trať funguje jako nejdůležitější železnice kraje, spojující velká města v prostoru mezi Ústím nad Labem a Chomutovem. Postupně byla v celé délce elektrifikována a roku 1984 v úseku mezi Mostem a Chomutovem kvůli postupující těžbě uhlí i přeložena.

Transverzální dráha Řetenice – Liberec svého významu mírně pozbyla a byla provozně rozdělena na menší části, dopravě však slouží v celé délce. Pouze v úseku Radejčín - Lovosice je po sesuvu trati dlouhodobě nahrazena autobusy. 

O osudu této části trati jednala v tomto týdnu vláda v demisi na své pracovní návštěvě v Ústeckém kraji.

“Původně jsme očekávali, že náklady na obnovení této tratě budou kolem 250 milionů korun. Samotný sesuv a jeho sanace by dnes stála 800 milionů. Ukázalo se, že trať má ale závady i v jiných místech, protože jde o sesuvné území. Celkově by tedy revitalice tratě vyšla na 2,6 miliardy, takže jsme se dohodli s panem hejtmanem, že se na tu věc ještě jenou podíváme a zkusíme najít jinou formu, jak a kde by se trať dala obnovit,” uvedl po jednání ministr dopravy Dan Ťok.

Proti zrušení trati je zásadně vedení Ústeckého kraje. "To je to, co od státu požadujeme, aby ji opravil. Již pět let nemohou jezdit vlaky, které na trati u Českých drah objednáváme. Cestující se přepravují s menším pohodlím po velmi klikatých a úzkých silničkách autobusy," uvedl již dříve Zdeněk Rytíř, vedoucí oddělení mediální komunikace kanceláře hejtmana Ústeckého kraje.