„Od března 2017 se do systému zapojí malo a velkoobchod, za rok pak ostatní podnikatelé a od 1. června 2018 i ti, kteří budou mít výjimku," uvedla na roadshow v Ústí nad Labem náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.
Nic nenaděláme
„Náklady na nové počítačové vybavení a programy budou asi 50 milionů korun. Navážeme na již existující zařízení, takže by to nemělo být více. Přijmeme asi 400 nových pracovníků. Z toho stovka posílí celní správu," řekla Alena Schillerová.
Se zapojením do elektronické evidence tržeb je smířen majitel restaurace Tipka Karel Tipmann. „Nesnáším sice, když stát strká rypák tam, kam nemá, ale s tímhle asi nic nenaděláme. Když to bude zavedené plošně, souhlasím. Já už to v restauraci mám a snad bude stačit napojit se na úřad," poznamenal Karel Tipmann.
Majitel restaurace U Lípy Vlastimil Žáček je skeptičtější. „Náš ajťák tvrdí, že naše elektronické pokladny na ten systém připojit nepůjdou, takže mě to bude něco stát, a ne málo. Připojím se, ale nadšený z toho nejsem," svěřil se Vlastimil Žáček.
Rizika jsou prý nepatrná
Rizika špatné funkčnosti systému jsou podle náměstkyně ministra financí nepatrná. „Když jiná ministerstva zaváděla změny registrů, stávalo se, že systém spadl a trvalo týdny, než ho dali dohromady. U ministerstva financí se to nikdy nestalo a určitě budeme dobře připraveni i tentokrát," zdůraznila Alena Schillerová.
Cílem elektronické evidence tržeb je podle ní zvýšení výběru daní. „Odhadujeme, že příjmy za asi 169 miliard korun ročně jsou nezdaněné. Evidence tržeb by mohla do státního rozpočtu přinést až osmnáct miliard korun," doplnila Schillerová.
Systém bude evidovat na 30 milionů plateb denně. Pro zákazníky se nic nezmění. Správně vydaná účtenka bude obsahovat fiskální kód. Ověřit to půjde i na webu.