Podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka je současná naplánovaná trasa nejméně vhodná, prochází územím s výrazným rizikem sesuvů. D8 tak nemusí být v tomto úseku nikdy bezpečná.
„Mohu potvrdit slova ministra Žáka o D8. Na vládě byl projednán materiál k dálnici a přijato usnesení. Nyní se budou řešit různé varianty, co se sesuvem," sdělil Deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Právě tento úřad si vzal na starost D8, místo Ředitelství silnic a dálnic má tento problém ve své kompetenci. „V gesci to má vláda, ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí," objasnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Podle ministra Žáka dnes neví nikdo, kdy bude dostavěn poslední úsek D8. Rok 2015 to ale nebude. Navíc může chybět financování, Česko počítalo s evropskými dotacemi.
„Sesuv na D8 vznikl na místě, kde se země hýbala vždycky. Všichni starousedlíci potvrdí, že to je nejhorší místo v okolí. A my jsme tam arogantně postavili nějakou dálnici. Kdyby se trasa odchýlila, nemuselo dojít k sesuvu," řekl Žák.
Mluvčí ministerstva Novák doplnil, že ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vzniká studie, která má navrhnout, jak oblast zabezpečit proti dalším sesuvům. „Především se hledají možnosti, varianty a posuzují náklady," nastínil a dodal. „Určitě ale nelze konstatovat, že se dálnice nikdy nedostaví, ale 2015 je ohroženo."
Vláda nyní řeší, jak sanovat ohromný sesuv, který strhl i železniční trať Lovosice Teplice. „Zprovoznění dálnice skutečně záleží na tom, jak dlouho budou trvat sanační práce. Ty budou stát obrovské náklady. Od toho se odvíjí i čerpání evropských dotací," konstatoval mluvčí ministra dopravy Martin Novák.
Jasné je, že dosavadní šestnáctimiliardový rozpočet bude překročen. Další komplikace se mohou ještě objevit. Nejpravděpodobnějším scénářem je, že výstavbu D8 neproplatí Evropská unie, a to ani část peněz, které český stát do dálnice už v minulosti investoval.