Zdůrazňuje, že to samé si myslí i ostatní starostové v kraji, které stačil oslovit. „Získali jsme pod otevřený dopis pro hejtmana 43 podpisů. Vzhledem k nedokončenému výběrovému řízení bylo potřeba najít provizorní řešení, aby byla od 1. ledna 2017 i nadále z ústeckého heliportu zajištěna letecká záchranná služba. V tom se projevilo ministerstvo jako nekompetentní. Bylo potřeba hlasitě protestovat," uvedl Suchý.
Co se vám přesně nelíbí?
Jak je možné, že si ministerstvo zdravotnictví dovolilo navrhnout takový nesmysl, aby vrtulník letecké záchranné služby od 1. ledna létal nad Ústecký kraj z Prahy a z Plzně a na Šluknovsko z Liberce? Vrtulník záchranné služby startuje z Ústí proto, že se tím mimořádně zkracuje čas zásahu o desítky minut. Start vrtulníku z Prahy by ušetřený čas zlikvidoval. Kromě toho piloti z Prahy neznají konkrétní místní podmínky.
Dnes jste již spokojen? Podle posledních informací bude leteckou záchranku ještě další dva měsíce provozovat vrtulník DSA. Ministerstvo zdravotnictví podepsalo dodatek smlouvy.
Jsem i nejsem. Naše rychlé akce, otevřený dopis měly jistě svoji váhu, ale zároveň jde o varovný signál nekompetentnosti lidí na ministerstvu, že vůbec něco takového připustili. Nejprve uvedli, že smlouva nejde prodloužit, a ono to najednou jde.
Vyjadřoval se k tomu Tom Phulipp, náměstek ministra zdravotnictví. Uvedl, že ještě dva měsíce bude zajišťovat leteckou záchranku DSA, protože když viděli na ministerstvu nervozitu v Ústeckém kraji nad tímto řešením, řekli si, že to bude dobrý krok. Jak to vidíte vy?
Proč neřekl pravdu, že starty vrtulníku z Prahy a z Plzně byl naprosto nesmyslný návrh? Vrtulník je důležitý, protože jde o cenné minuty v momentě, kdy bude rozhodovat o životě člověka, jest- li přiletí vrtulník včas, nebo nepřiletí. Tady je podstata nekompetentnosti ministerských úředníků.
Lze 43 podpisů starostů chápat i jako širší podporu dosavadní letecké záchrance, společnosti DSA?
Jistě. Kdyby bylo více času, bylo by i více podpisů. Budeme v akci pokračovat. Nejde o lobbing pro nějakou leteckou firmu, ale o výhrady vyplývající z naší dlouholeté zkušenosti. Podle ministerstva zdravotnictví kdo bude nejlacinější, zvítězí, ale to přece není nejpodstatnější hledisko.
Co je podle vás nejdůležitější?
Praktická zkušenost a serióznost. Letci s vrtulníky společnosti DSA představují zaběhlý vycvičený kolektiv, sehraný s lékaři a záchranáři. Nacvičovali řadu komplikovaných zásahů ve skalách a na dalších nepřístupných místech, na vodě. Znají se, důvěřují si. Piloti vědí o každé pampelišce v akci jsou tak rychlejší.
Co nyní bude dál?
Souhlasíme s námitkami provozovatele naší letecké záchranky, společnosti DSA. Námitky nepředstavují žádnou malichernost. Proto kvůli stížnosti DSA u antimonopolního úřadu nemohlo ministerstvo s firmou ATE uzavřít smlouvu. V dalším kole zase byl vyhlášen jako vítěz firma ATE. Smlouva zatím asi nebyla podepsána, a pokud bude, DSA se chce proti rozhodnutí opět bránit. To je dobrá zpráva. Ale na souvislosti okolo tendru by se měla podívat protikorupční policie.
Tendr je podle vás podezřelý?
Za prvé na Slovensku zvítězili jejich vrtulníky v tendru také díky ceně. Po určité době požadovali navýšení ceny. A dosáhli svého. Nečeká nás to samé? Za druhé: Nemají piloty znalé našeho prostředí. Nejméně pět týdnů by se noví piloti jenom zaučovali v základních znalostech. Jejich nižší cena je i v nižší kvalitě vrtulníků. Proto stojíme za praxí prověřenými vrtulníky společnosti DSA. Proto cítím v tendru vůni čertoviny.
Jaká je situace?Pokračuje spor o to, kdo bude od ledna 2017 na 4 roky provozovat leteckou záchranku z heliportu v Ústí n. L. Dosavadní provozovatel, letecká společnost DSA, zpochybnil výsledky tendru na výběr provozovatele. Proto k 31. prosinci 2016 na ústeckém heliportu DSA končí, ale přesto 1. ledna 2017 tam nastupuje znovu. Leteckou záchrannou službu bude v Ústeckém kraji zajišťovat ještě v lednu a únoru, než ministerstvo zdravotnictví definitivně rozhodne o novém tendru.