Smlouvu s JVK Transport představenstvo dopravního podniku už v létě vypovědělo. Vzhledem k šestiměsíční výpovědní lhůtě ale vyprší až v lednu příštího roku. Mezitím proto dalo podniku pokyn, aby oslovilo i další odtahovky.

„Přihlásila se Kappa a protože nabídla lepší podmínky, doporučili jsme, aby podnik preferoval ji," řekl předseda představenstva Jakub Zavoral (TOP 09). Dodal, že to bylo možné, protože JVK Transport nemá ve smlouvě sjednánu exkluzivitu. Některé odtahy, na něž stačí jeho zastaralá technika, si zajišťuje dopravní podnik i vlastními silami.

Porovnání cen

Cena odtahu: 2 500 Kč
Cena JVK Transport 
pro Dopravní podnik: 1 740 Kč
Cena Kappa pro DP: 1 500 Kč
Dopravní podnik chce koupit 2 auta, aby si mohl vše odtahovat sám.

Do budoucna by měl odtahovat všechna auta překážející silničnímu provozu nebo blokovému čištění ulic zcela sám. Právě hledá dodavatele dvou nových odtahových vozidel. „Předpokládáme, že výběrové řízení skončí na přelomu prosince a ledna. Vybraný uchazeč by je mohl dodat ještě v zimě nebo na začátku jara," odhadl Zavoral.

Odtahovou službu pro dopravní podnik vykonávala JVK Transport od začátku roku 2011. Prý proto, že podnik neměl výkonné odtahové vozidlo, které by zvládlo i větší a těžší auta a město nechtělo pořídit nové. Jenže Ústečané tomu nevěřili. Okolnosti kolem najaté odtahovky byly totiž zvláštní.

JVK Transport vznikla v létě roku 2010, založila ji rodina Věry Kalašové, tehdy asistentky podnikatele Patrika Oulického (ODS). Na podzim pak tehdejší vedení města v čele s primátorem Janem Kubatou (ODS) razantně zvýšilo cenu za odtah z 1 450 na 2 500 korun. Počet odtahů se také rapidně zvýšil. A v zimě podepsal dopravní podnik ovládaný ODS s JVK Transport smlouvu, firma inkasovala 1 740 a DP odvedla 760 korun. Lukrativní zakázku získala bez výběrového řízení. Po pádu ústecké koalice TOP 09 a ČSSD slíbily, že nevýhodnou spolupráci ukončí.

Diskuze se vede o tom, jestli se změní cena za odtahy, je totiž nejvyšší v ČR. V Praze se platí 1 300, a i když hlavní město chystá zvýšení na 1 900 Kč, pořád to bude méně než v Ústí. Zavoral řekl, že on příznivcem zlevnění není. „Parkovacích míst v centru, kde se hlavně odtahuje, je dost," myslí si.

Místopředseda představenstva Arno Fišera (ČSSD) soudí, že dopravní podnik by si neměl vylepšovat hospodaření trestáním byť i hříšníků. „Vedení podniku dostalo za úkol připravit srovnání, kolik se kde za odtahy platí. Pak bychom měli stanovit cenový strop," řekl s tím, že on ho vidí někde kolem 1 500 korun.