Oprava Benešova mostu potrvá dva roky, součástí rekonstrukce je také výstavba provizorní lávky, která poslouží pěším, cyklistům i k převodu inženýrských sítí přes Labe. Její stavba již započala a hotová bude v listopadu. Vysunutí lávky úplně uzavře Přístavní ulici, a to maximálně na 48 hodin. „Stane se tak o víkendu v září,“ potvrdil projektant Richard Peška.

Ústečané se v souvislosti s dopravními uzavírkami obávají jednoho velkého kolapsu. Dopravní opatření budou podle představitelů krajského úřadu rozsáhlá a nepříjemná. Naplno začnou v listopadu, kdy se Benešův most uzavře. Ze Střekova do centra Ústí a do dalších lokalit na druhé straně řeky bude pro řidiče aut i pro městskou hromadnou dopravu k dispozici jediná objízdná trasa přes Mariánský most.

Objízdné trasy

Například do nemocnice či do Všebořic Střekované budou využívat buď cestu přes Krásné Březno a následně přes Výstupní ulici, Dobětice a Severní Terasu, nebo přes západní část města Klíšskou ulicí. Pro případ kolapsu existuje ještě jedna trasa, kterou budou moct řidiči využít, a to cestu přes Žižkovu ulici a následně částí dálnice D8. Úsek dálnice Řehlovice – Knínice je zdarma už několik let, takže Ústečané při objízdné trase nemusí mít dálniční známku.

Na řadě míst zároveň dojde k úpravě přednosti v jízdě, konkrétně například v Krásném Březně u čerpací stanice na křižovatce ulic Drážďanská a Neštěmická či právě na Mariánském mostě. Některé křižovatky budou doplněny semafory, které disponují detekcí na zvýhodněný průjezd složek Integrovaného záchranného systému a veřejné linkové dopravy. Tato vozidla budou mít vyhrazené pruhy, čímž by nemělo docházet k větším zpožděním pro autobusy a trolejbusy.

Nejbližší časový harmonogram
• Dokončení lávky - 6. listopadu 2024
• Přeložky inženýrských sítí - 1. července 2024
• Uzavření Přístavní ulice na dva dny - září 2024
• Uzavření Benešova mostu - listopad 2024
• Počátek úplných dopravních omezení – listopad 2024

Ze situace jsou nejvíce znepokojeni Střekované a lidé z okolních vesnic na pravém břehu Labe. Kraj ještě jedná o možnosti zvýšení spojů vlakové dopravy mezi Střekovem a ústeckým západním nádražím. „Vlak by ve špičce mezi Střekovem a západním nádražím jel každých patnáct minut,“ řekl Jindřich Franěk z krajského odboru dopravy.

V prostoru bývalého fotbalového hřiště na Střekově rovněž s největší pravděpodobností vznikne provizorní parkoviště pro více než 200 aut. Lidé by následně pro přístup do centra využili lávku či městskou hromadnou dopravu, čímž by se alespoň částečně ulevilo kolonám v centru. Obyvatelé například Velkého Března či Svádova by rádi k přesunu přes Labe zvolili velkobřezenský přívoz, jeho fungování je s možným nedostatkem vody ovšem nevyzpytatelné.

Jeden z občanů Střekova zástupce kraje a města upozornil, že v případě nehody na „ústecké“ straně Střekované jezdí do města hodinu a půl. „Máme to vyzkoušené. Je nehoda, zablokuje se to a neprojede nic,“ okomentoval s obavou upravený nájezd na Mariánský most.

Nejnovější ústecký most byl rovněž středem otázek, hlavně zda je dostatečně udržovaný a zda je v dobrém technickém stavu, aby po celou dobu rekonstrukce sousedního mostu sloužil naplno. Vlastníkem Mariánského mostu je město Ústí nad Labem.

Středeční veřejná prezentace v budově Krajského úřadu Ústeckého kraje probíhala za účasti krajských i městských představitelů, nechyběli ani zástupci Integrovaného záchranného systému, projektant či stavbyvedoucí.

„Benešův most bude zvednutý o více než půl metru a dojde k bourání ocelové konstrukce,“ nastínil prvotní kroky během prezentace Pavel Kuděj, stavbyvedoucí celého projektu, pod nímž jsou podepsány společnosti Metrostav TBR a.s., STRABAG Silnice a.s. a V-CON, s.r.o. Celková rekonstrukce vyjde na více než 600 milionů korun, dotaci ve výši 524 milionů korun poskytlo kraji Ministerstvo vnitra, Ústecký kraj ze své kasy zaplatí zhruba 100 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat: Lávka přes Labe. Kraj dostal na opravu mostu dotaci přes půl miliardy

Stavba lávky přes Labe. | Video: Deník/ Martin Košťál