VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzejní depozitář ukrýval unikát

Ústí nad Labem – Ústecké muzeum objevilo jedinečnélehokolo z roku 1880.

19.9.2017
SDÍLEJ:

Kolo z roku 1880 je plně pojízdné, jak si vyzkoušel historik ústeckého muzea Martin Krsek. Foto: Jiří Preclík, Muzeum města Ústí n. L.

Přes 80 let ležela podivná konstrukce neznámého určení v depozitáři ústeckého muzea. Nyní mají historici jasno. Jde o lehokolo, které v roce 1880 vytvořil rakouský pionýr výroby bicyklu Josef Erlach. Na světě dosud bylo těchto strojů pouze devět.

Muzejníci jsou z objevu, který přišel právě v roce 200. výročí vynálezu jízdního kola, naprosto nadšení. „Kolegové z duchcovského muzea nás v létě požádali o zapůjčení nějakých historických kol na malou tematickou výstavu. Naše sbírkové kusy tam viděl přední český sběratel historických kol Jan Králík, a když ho budu doslova citovat, sevřela se mu při tom pohledu pumpa,“ přiblížil cestu k objevu kurátor technických sbírek Muzea města Ústí Martin Krsek.

Erlachovo lehokolo má zvláštní způsob pohonu. Jezdec nevyužíval šlapeka řetězu, ale táhel, jako tomu je například u šlapacích autíček.

„Šlo o slepou vývojovou cestu, kterou od roku 1878 razil právě tento zámečník a kovář z vesničky Korpitsch u Villachu. Ve své době však toto řešení představovalo průkopnický krok,“ připomněl Krsek.

Tento pohon totiž nabídl bezpečnější jízdu než tehdy obvyklá vysoká kola, na nichž cyklisté prostřednictvím šlapek poháněli obří přední kolo. „U Erlachových kol seděl jezdec jen kousek nad silnicí, vlastně napůl ležel jako u dnešních lehokol,“ dodal historik.

Erlachovo řešení oceňovali i zákazníci. Do své smrti v roce 1885 vyrobil zhruba 200 bicyklů, dnes však existuje pouze deset exemplářů, z toho dva v České republice. Výrobní číslo ústeckého kola je 56, patří tedy do počátků výroby a vzniklo tak nejspíš v roce 1880. Erlachův systém však od roku 1895 postupně nahrazoval bicykl současné konstrukce se středovým rámem a dvěma stejně velkými koly.

Do ústeckého muzea se lehokolo dostalo roku 1930 jako nález, v průběhu let prošlo kolo dvakrát restaurováním. Při konzultaci s historikem Janem Králíkem vyšlo najevo, že i další kolo z muzejních sbírek je klenotem. Jde o vysoké závodní kolo, které roku 1929 daroval muzeu místní spolek cyklistů.

„Bylo postavené v Británii kolem roku 1890 a jedinečné je na něm to, že má už pneumatiky. To byl tehdy čerstvý vynález Johna B. Dunlopa. Běžná kola jezdila na pryžových obručích. Takto staré stroje s pneumatikami jsou dnes raritní,“ komentoval další objev Jan Králík.

Autor: Michal Dvořák

19.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Florbalisté Ústí nad Labem ilustrační

Konečně! Florbalisté se dočkali první výhry

Předvolební plakáty

Psycholog: Cítím beznaděj. Koho volit, když skoro všichni slibují to samé?

Ministerstvo zdravotnictví dalo peníze na vakcíny proti žloutence

Ústí nad Labem - V boji proti epidemii žloutenky v Ústí nad Labem pomohlo Ministerstvo zdravotnictví ČR.

Lásku vyměnil mladý pár za volby. Tomáš s Monikou zasedli v komisích

Ústí n. L. – Oba mladí lidé jsou členy volební komise ve stejném místě. Nejsou ale spolu, každý sedí v jiné místnosti.

Ježci nabírají kila. Zvládnou to i bez lidí

Ústecký kraj - Lidé často v dobré víře odnesou ježka do záchranné stanice, přestože pomoc nepotřebuje.

Zelení: Celio si zapálilo svou skládku samo. Absurdní, reaguje společnost

Ústecký kraj - Za srpnový velký požár na skládce Celio u Litvínova padlo trestní oznámení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení