Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na kolejích platí polovojenský režim, jinak to nejde, říká odborník

Severní Čechy - Na železnici vládl vždy doslova vojenský řád. Vlaky jezdí i dnes na rozkaz.

15.4.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Roman Nešetřil

„Na železnici platí polovojenský režim, přísné předpisy. Jinak to nejde," vysvětluje Petr Zimandl, soudní znalec a vedoucí ústeckých vyšetřovatelů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Nic nelze ponechat náhodě. Charakter pohybu drážních vozidel a práce na železnici to vyžaduje. Před překážkou lokomotiva nemůže odbočit jako auto, a když brzdí, zastaví po stovkách metrů, někdy i po kilometru," dodává.

Každý, kdo pracuje na železnici, musí znát desítky různých předpisů a také je dodržovat. „Například předpis SŽDC Bp1 o bezpečnosti a ochraně při práci musí znát každý, kdo se chce pohybovat v kolejišti. Některá ustanovení neplatí, pokud zasahují v kolejích policisté, celníci nebo jde o akci integrovaného záchranného systému spolu s hasiči a záchranáři," říká Zimandl.

PŘEKÁŽKA V KOLEJIŠTI

Jízda vlakem je přitom nejbezpečnější pozemní dopravou. Podle statistik letos za 1. pololetí v Ústeckém kraji dopravní policie vyšetřovala sedm srážek automobilů s vlakem. Na severočeských silnicích došlo k sedmi tisícům nehod.

„Až na naprosté výjimky lidé umírají na železnici proto, že vjedou autem na přejezd nebo vstoupí do kolejiště, když právě místem projíždí vlak. Jenom u některých bylo zřejmé, že vstoupili před vlak, aby ukončili svůj život. Dochází i ke zbytečným karambolům, když řidiči aut zapomenou, že vlak je širší než kolejiště. Proto řidič musí zastavit u přejezdu před výstražným křížem. Pokud zastaví za křížem, může se střetnout s lokomotivou," upozorňuje odborník.

Technologie železniční dopravy je do detailu propracovaná. Zimandl ukazuje na Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1. Má 162 listů a 23 příloh. Představuje jeden ze základních vnitřních předpisů.

„Návěsti jsou pro strojvedoucí totéž co dopravní značky na silnicích. Strojvůdce je nesmí přehlédnout. Vzpomínám si například, jak bylo velmi nebezpečné, když v červnu 2011 vandal otočil návěsti na trati, aby je strojvedoucí neviděl," vzpomíná Petr Zimandl.

ELEKTRICKÁ PAVUČINA

Pro nepovolané osoby představuje na dráze nebezpečí elektřina v trolejích. Nejedná se jenom o dobrodruhy, kteří vylezou na vagon a v blízkosti troleje je zasáhne elektrický oblouk. Když poblíž kolejí hoří, musí být někdy zastavena železniční doprava a vypnutý elektrický proud.

Nejenže mnohdy musí hasiči táhnout hadice přes koleje, ale někdy hrozí i rána elektrickým proudem, kdyby se proud vody přiblížil k elektrické troleji pod proudem. V takových případech zasahují specializované železniční hasičské jednotky. Drážní hasiči vědí, jak přesně se na trati chovat.

„Pokud se člověk dostane do blízkosti železničního trakčního vedení, může ho zabít elektrický oblouk. Sloupy jsou součástí dráhy, která není veřejnosti přístupná," dodává Petr Zimandl.

Autor: František Roček

15.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Fotbalisté Střekova. Ilustrační foto.

Střekov splnil taktiku a ve šlágru slaví

Při požáru bytu ve Štúrově ulici zemřel čtyřletý chlapec. Policisté spolu s hasiči ohledávali místo požářiště.
AKTUALIZOVÁNO
10

Noční tragédie v Teplicích. Při požáru v činžáku zemřel čtyřletý chlapec

Proti Ortelu a „dělníkům“ se v Ústí postavili zády desítky lidí

Ústí nad Labem - Finální mítink Dělnické strany sociální spravedlnosti (DSSS) v rámci předvolební kampaně se konal v úterý odpoledne na Lidickém náměstí.

Cizinci se nerespektování zákonů nevyplatilo. Sedl opilý za volant

Krásné Březno - Cizinec si myslel, že mu projde, když sedne opilý za volant. To se ale spletl.

Ústí přidalo učitelům v ghettech. S žáky i rodiči mají peklo na zemi

Ústí nad Labem - Udržet pedagogy ve vyloučených lokalitách je skoro nemožné. Když letošní zvýšení platu pomůže, město jim přidá i příští rok.

FOTO: Malá Dubická oslavovala Petru Fiklíkovou

Dubice - Ředitelka hlásila vyprodáno, objednané sluníčko zaspalo, objevilo se nad nadšenými běžci až při vyhlášení, mlha komplikovala situaci běžcům i dokumentaristům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení