Smyslem cvičení je ověření správnosti teoretických postupů. Do akce se postupně zapojují složky Integrovaného záchranného systému Ústeckého kraje. Jako první byli na místě neštěstí policisté.

ZDRAVOTNÍCI AŽ K LETADLU NEMOHOU

"Je to logické, protože hlídky se pohybují v terénu," vysvětlil policejní mluvčí Daniel Vítek. Do osmi minut přijeli hasiči, jako první ti z Teplic, prakticky zároveň dorazili i první zdravotníci.

"My na místo nehody nesmíme, jde o nebezpečnou zónu, kde hrozí třeba výbuch. Nejnutnější první pomoc poskytnou hasiči, kteří pak odnáší zraněné nám na přednemocniční ošetření," popsal zdravotník Lukáš Vais.

Z ústeckého heliportu přilétá vrtulník, určený pro transport těch nejvážnějších případů. Pilot přistál na poli sto metrů od havarovaného letadla, hned vedle seřadiště raněných. „Je za stroj odpovědný a záleží jen na něm, kde přistane, aby neohrozil již probíhají zásah přímo u letadla," poznamenal Prokop Volejník ze záchranné služby Ústeckého kraje.

Hasiči mezitím bojují s plameny, které zachvátily některé části letadla. Všude je slyšet nářek zraněných, do kterého se mísí jekot sirén dalších a dalších záchranářských vozů z blízkého i dalekého okolí. 

Sanitky postupně přijížděly také z Ústí, Děčína, Litoměřic či Chomutova. „Rozvoz raněných po naložení do vozidla určuje dle kapacit nemocnic operační středisko, nikoli lékař na místě," upozornil mluvčí záchranky.

„Původní nápad, udělat záchrannou akci pro havarované dvoumístné sportovní letadlo, se postupně rozrostl až na cvičení u dopravního letadla," říkal Roman Vyskočil, ředitel HSZ Ústeckého kraje. Příprava byla v režii teplických hasičů.

„Organizace byla náročná. Jsem rád, že to nakonec vyšlo a mohli jsme něco podobného dnes udělat," poznamenal Adolf Langer za teplické hasiče.

STUDENT Z ŘEHLOVIC SI PRVNÍ LET ROZMYSLÍ

Čtvrteční simulované záchranné akce se zúčastnilo přes sto policistů, desítky hasičů a také padesát figurantů.

Na poli nedaleko vodní nádrže Kateřina se cvičení zúčastnil jako figurant i student Daniel Zirhut z Řehlovic. "Jsem tu namísto školní praxe, chodím do čtvrtého ročníku teplické zdravotní školy," vysvětlil.

Jako budoucí masér a fyzioterapeut sice pravděpodobně zkušenosti ze cvičení příliš nevyužije, ale zážitky to jsou k nezaplacení. "Ještě nikdy jsem neletěl a už se začínám bát, že jen tak neodhodlám sednout do letadla. Vůbec nevím, co bych dělal, kdyby se to stalo doopravdy. Pokud bych mohl chodit, hledal bych kamarády," svěřil se Zirhut. Při cvičení simuloval zraněného s popáleninami nohou a zraněnou pánví, který zůstal při vědomí.

Díky znalosti arabštiny se jako figurantka na cvičení dostala Jitka Vandrovec. "Jsem zmatená, histerická, od hrudníku dolů nic necítím, mohu jen hýbat hlavou a rukama," říká česky pro novináře. Se záchranáři ale v rámci své role komunikuje pouze arabsky.

ROZHODČÍ HODNOTÍ NEJEN POSTUPY, ALE I ELEGANCI

Jednotlivé postupy záchranářů hodnotí rozhodčí. Mezi nimi je Lukáš Kébrt z Litoměřic. "Mám na starosti průběh vyprošťování. Hodnotím jak správnost postupů, tak i eleganci," prozradil Kébrt. Před cvičením věřil, že vše dopadne na jedničku. 

"Všichni pravidelně trénují, ovšem dneska je to pro většinu zúčastněných něco nového. Cvičení zaměřené na pád dopravního letadla jsem ještě za své hasičské kariéry v Ústeckém kraji nezažil," přiznal rozhodčí.

Během cvičení byla lokalita pádu pro veřejnost uzavřena. Příjezd záchranářské techniky ovšem probíhal za plného provozu pod dohledem policie. "Zamezit vstup osob na místo nehody a zajistit průjezd pro záchranáře, patří mezi naše hlavní úkoly," upozornil mluvčí policie.  

V praxi to vypadalo tak, že z jedné strany sanitky k poli přijížděly, a ve stejném směru také pokračovaly s pacienty dál. „Je to tak určeno schválně, aby byl zajištěn hladký průjezd na nehrozila nehoda," podotknul Daniel Vítek.

HASIČI SHÁNĚLI REKVIZITY, MASKÉR ŘÁDIL

Uspořádat takového cvičení je náročné. Jen namaskovat pět desítek figurantů vyžaduje několik hodin. „Půl hodiny se na mně vyřádil maskér, aby mi vytvořil zranění, a také udělal krev po těle," říkala studentka Petra.

Pro dopravu trosek letadla na pole bylo potřeba velké auto a také jeřáb. Aby vše vypadalo jako realita, sháněli hasiči různé rekvizity, třeba i kufry či kabelky.

Právě to je pak na místě práce pro policii, k určení totožnosti lidí z havarovaného stroje. A protože hasiči pád zasadili na pole k vodní nádrži Kateřina, byla na místo povolána také říční policie, aby prohledala vodu a břehy.

Cvičení bylo oficiálně ukončeno ve 12.00. Následně ještě policisté v rojnicích prohledávali okolí nehody a vodní plochu, jestli zde nezůstal žádný zraněný.

Nehody pilotů na severu ČechOd začátku loňského roku se na Teplicku staly tři nehody letounu, při které přišel o život člen posádky. Loni v únoru se nedaleko Bohušovic nad Ohří na Litoměřicku zřítil malý vrtulník, jehož pilot na místě zemřel. V srpnu se pak u Lipna na Lounsku zřítilo malé letadlo s dvoučlennou posádkou, z níž jeden člověk zemřel a druhý byl těžce zraněn. Letos v dubnu havarovalo nedaleko sportovního letiště ve čtvrti Všebořice jednomístné ultralehké letadlo. Pilot při havárii zemřel.
Nejzávažnější nehoda dopravního letadla se stala 26. ledna 1972 u Srbské Kamenice na Děčínsku. Tehdy se z výšky 10 kilometrů zřítilo jugoslávské letadlo DC-9 s 28 lidmi na palubě. Tragédie, kterou zázrakem přežila pouze letuška Vesna Vulovičová, čas od času budí pochyby médií. Kromě oficiální verze, podle níž se stroj rozlomil ve výšce deset kilometrů nad hranicí, koluje například zkazka, že do letadla nastražili bombu chorvatští fašističtí separatisté - ustašovci. Další verze, která se občas objevuje v médiích je, že letadlo omylem sestřelila tehdejší československá protivzdušná obrana státu.