„Získali jsme pronájem v lovosickém depu a tady také pracujeme na jejím oživení. Jestli se nám ji povede celkově opravit zatím ještě nevíme. Záleží na tom, zda jsou v pořádku důležité díly této motorové lokomotivy," popisoval člen spolku Radek Kubala.

Desítky let

Naposledy Karkulka, která má ve svém pomyslném rodném listě zapsaný rok narození 1966, vyrazila na trať v roce 1993. Poslední práce, kterou zastala, bylo odtažení kolejových vozů do Zubrnic. Tady pak zůstala po zakonzervování stát až do současnosti. Což už je více než dvě desítky let.

„Tehdy vezla, mimo jiné, další unikát zdejšího muzea. Parní akumulační lokomotivu přezdívanou „Papiňák". Lidé ho znají z vlečky v Setuze. Ze Střekova vyrazila v noci a pak velmi nízkou rychlostí putovala na naše nádraží. Trvalo asi hodinu, než tam dojela. " líčil Kubala.

Karkulky vyráběly strojírny v Martině. Svou přezdívku získaly podle dominantního a výrazného červeného laku. I když se později objevily i jiné nátěry.

„O jejich spolehlivosti dodnes vedou lidé diskuse. Je pravda, že jejich hydraulický přenos výkonu byl méně spolehlivý než elektrický. Byla i poměrně dost hlučná," popisoval předseda spolku Martin Kašpar.

Muzejní exponáty

Hydraulické ústrojí tehdy vyráběly i v jiných státech. Konstruktéry lokomotivy mimo jiné vedla i snaha ušetřit peníze i strategický kov měď, tehdy výhradně dovozovou surovinu. „Bohužel, nesplnila očekávání. Za zenitem už byly v osmdesátých letech," pokračoval předseda Kašpar.

Z dopravy ovšem začaly mizet už během sedmdesátých let. Nějakou dobu se ještě udržely jako posunovací a nákladní lokomotivy. V lednu 1993 již u ČD jezdilo pouhých jedenáct Karkulek. Poslední dojezdily v polovině devadesátých let, na Slovensku sloužily až do roku 2000.

„Dnes je u nás najdeme vesměs už jen jako zajímavé muzejní exponáty," dodal Martin Kašpar.

Kromě obnovy Karkulky spolek pokračuje na zaštěrkování vyměněných pražců a na interiéru Hurvínka. Kdy ale motoráčky vyjedou na trať, zatím není jasné.

Spolek předpokládá, že s nejvyšší pravděpodobností 9. a 10. května 2015 na tradiční akci Zubrnický jarmark. Muzeum už jinak otevřelo a to během minulého víkendu.