Lávka však přemosťuje frekventovanou silnici u zastávky MHD Lipová, místní lidé proto doufají, že ji ihned po demolici nahradí přechod pro chodce. Jenže to podle města není jen tak. Silnici I/30 má ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zastávka se zároveň nachází vedle rozlehlé křižovatky.

O nebezpečnosti místa dobře ví místní obyvatelka Iva Vosátková. „Silnici denně přejdou stovky lidí. Lávka je totálně zdevastovaná, nedávno z ní sundali kusy padajícího betonu. Moji sousedé už jsou z toho pěkně otrávení a já také. S přechodem asi čekají, až se někomu něco stane,“ zlobila se.

Statistiky Centra dopravního výzkumu a Policie ČR dávají jejím obavám opodstatnění. Od roku 2007 tu jenom v krátkém úseku od restaurace na křižovatce pod zastávku MHD srazil automobil minimálně šest chodců. Ze záznamů vyplývá, že až na jednoho si všichni za zranění mohli sami, neboť do silnice vstoupili mimo přechod a bez rozhlédnutí. Sražených chodců však mohlo být daleko víc, protože lidé, kteří nebyli zraněni, incident policii nahlašují jen málokdy.

Náměstek ústeckého primátora Pavel Tošovský potvrdil, že lávka je v majetku města a že její stržení je v plánu. Ústí dokonce v roce 2006 vypracovalo projekt, který počítal s přestavbou zdejší pětiramenné křižovatky na čtyřramennou, včetně nových přechodů. „Bohužel ho minulá vedení odpískala, nejspíš z finančních důvodů,“ řekl Pavel Tošovský.

„Všechna povolení k projektu už dávno propadla. Přemýšlel jsem, jak tam tu situaci rychle, nejpozději po demolici lávky, vyřešit, ale nelze tu jednoduše nastříkat zebru,“ vysvětlil Tošovský.

Řešení není jednoduché

Jednak to musí dopředu vyjednat s ŘSD a dopravní policií, jednak kvůli křižovatce a silnici I. třídy musí přechod ze zákona splňovat několik technických náležitostí, což jeho stavbu prodraží.

O problému ví i radnice centrálního městského obvodu. Podle zdejší starostky Hany Štrymplové o tom jednali i dopravní policií. „Řekli nám jasně, že přechod musí mít buď ostrůvek, nebo světelnou signalizaci, klasický semafor s panáčkem. Zároveň musí být osvětlený jiným světlem, než je veřejné osvětlení v místě. Je také nutné to projednat s ŘSD,“ zmínila starostka.

ŘSD podle své mluvčí Niny Ledvinové dosud o plánované demolici nadchodu neví a totéž platí o zřízení přechodu pro chodce. Pokud ale město bude chtít lávku nahradit „zebrou“, jsou prý připraveni se sejít a najít společné řešení. „Jak v přípravné fázi, tak v realizační. Zpracování konkrétního řešení je nutno přenechat autorizované projekční kanceláři v oboru dopravních staveb,“ uvedla.

Na to reagoval náměstek Tošovský s tím, že ihned v pondělí zkontaktuje chomutovskou pobočku ŘSD, která má ústecký okres na starosti. „Čekat, až tam někdo umře, mi přijde stupidní,“ dodal Tošovský.