„V infocentru budou pracovnice vyznačovat doložky právní moci, umožní nahlížení do spisů, poskytování informací, předávání písemností. Tím se uleví přetíženým soudním kancelářím,“ uvedl předseda ústeckého krajského soudu Luboš Dörfl.
BUDE TU PLNO
Centrum slouží pro civilní, obchodní, správní a trestní úsek. Lidé ho najdou v prvním patře (dveře č. 104), krajský soud pro něj vyčlenil tři pracovnice. Podle Dörfla bude značně vytížené.
„Občany odbaví v infocentru pomocí vyvolávacího zařízení, které známe z bank či pošt. Centrum je prostorné a promyšleně zařízené tak, aby uspokojilo co nejvíce účastníků najednou a v relativním soukromí,“ podotkla mluvčí krajského soudu Marcela Trejbalová.
Vzhledem k rozsáhlé soudní agendě lze předpokládat za celý rok zájem desetitisíců lidí. Naznačuje to provoz dosavadního infocentra pro insolventní agendu, který na soudu funguje přes rok.
„V insolvenčním centru odbavíme průměrně 200 i více telefonních hovorů týdně. Dalších 7 až 10 lidí denně navštíví infocentrum osobně. Měsíčně sem tedy přijde zhruba 140 lidí,“ uvedla Trejbalová.
ADVOKÁTI SI LIBUJÍ
Místopředsedkyně ústeckého krajského soudu Lenka Ceplová zdůraznila, že infocentrum zjednoduší i práci advokátů. „Objednají si e-mailem na určitý den a hodinu spis k prostudování a v infocentru se s ním mohou seznámit. Budou ho mít připravený,“ popsala Ceplová.
Zprovoznění infocentra ocenil i ústecký advokát Vilém Peřina. „Přijdete na přesný čas, nahlédnete do spisu, a nemusíte se zdržovat,“ uvedl Peřina.
Prostor navíc sledují kamery pro případ, že by někdo chtěl manipulovat se spisem, který bude pročítat.
Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček vyzdvihl, že soud zrychluje styk s veřejností. „Infocentrum už máte, teď ještě postavit justiční palác,“ dodal.