Podle Ústečana Josefa Bernáška je stav ústeckých trolejbusů tristní. „Vím, že se je nejspíše snaží opravovat, ale nejde to. V poslední době jsme zažil hned dvě příhody, kdy musel řidič používaný vůz odstavit. Jednou proto, že trolejbus vypověděl službu, podruhé pak, když mu nešly zavírat dveře," popisuje své zkušenosti z ústecké MHD.
Fakt, že trolejbusový park je zastaralý, je přitom známá věc. Projevila se v roce 2006, kdy kvůli špatnému technickému stavu jeden z trolejbusů začal dokonce prudce hořet. Naštěstí se tehdy nikomu nic nestalo. Síť tratí vznikla na přelomu 80. a 90. let, od té doby se ale vozový park mnoho nezměnil. Za posledních 20 let do města přišlo jen několik , takže z nynějších 69 vozů tvoří valnou většinu staré kloubové vozy typu 15 Tr starých kolem 20 let.
Loňské sliby
V lednu minulého roku přitom tehdejší ředitel dopravního podniku Tomáš Kraus tvrdil, že na obnově se pracuje a je vypsáno výběrové řízené. „První čtyři vozy by mohly přijít ještě do konce roku 2012," řekl tehdy Kraus. Plán společnosti počítal s tím, že nakoupí 26 nových vozů. Šestnáct z nich mělo mít délku 18 metrů, zbylé by byly o tři metry kratší. Odhadovaná cena byla kolem 340 milionů korun.
Trolejbusy nejenže nedošly, ale dopravní podnik je v současné době ještě ani nehledá. „Původní výběrové řízení jsme zrušili," řekl Deníku předseda představenstva Jakub Zavoral. Problémem podle něho bylo, že se do soutěže přihlásil jen jediný uchazeč. To tehdy ještě bylo možné, ale i přes to to vedení firmy považovalo za nešťastné. Dodal, že se současnému vedení nezamlouvala ani struktura poptávaných vozů. „Nyní se připravuje nové. Chtěli bychom, aby tu nové trolejbusy byly co nejrychleji," uvedl Zavoral.
Peníze, peníze
Problém může být i v penězích. 40 procent ceny trolejbusů chce dopravní podnik získat z evropských dotací z regionálního operačního programu. Ten je ale od poloviny loňského roku zastavený kvůli korupčním skandálům. Kdy bude znovu obnovený zatím není jasné. Záležet bude i na tom, jak se Ústecký a Karlovarský kraj postaví k požadavku EU zaplatit odvod 2,5 miliardy korun.
Ve vedení města si uvědomují, že je nutné vozy koupit. Radní Pavel Dlouhý Deníku před nedávnem řekl, že kdyby se dotace nespustily, bude muset dopravní podnik koupit alespoň část vozů z připravovaného podílu 60 procent.
Soutěž DP na nové trolejbusy |
Ústecký dopravní podnik chtěl koupit 26 nových trolejbusů, 10 patnáctimetrových a 16 osmnáctimetrových. Počítal, že budou stát kolem 340 milionů korun z nichž 40% uhradí za pomoci evropských dotací. Výběrové řízení na jejich dodávku ale firma zrušila, nyní připravuje novou soutěž. |