Pro Českou repulibku to však má jednu nevýhodu. Nové vlaky nepojedou přímou linkou přes Ústí a Prahu jako dosud, ale přes Norimberk. Českým městům se tak vyhnou.

I když pasažéři cestou přes Norimberk urazí o 200 kilometru více, vyplatí se jim to časově. V německé či rakouské metropoli totiž budou o půl hodiny dříve než nynějšími spoji.

Na novou možnost cestování upozornil server zdopravy.cz. „Důvodem je otevření nové vysokorychlostní trati v Durynsku a stav české železniční sítě, kde průměrná rychlost mezi Děčínem a Břeclaví nedosahuje ani sta kilometrů za hodinu,“ uvedl server.

ZASPALI JSME?

Situací je znepokojený ústecký zastupitel Martin Hausenblas. „Česko zaspalo, místo křižovatky cest se z nás stává kruhový objezd se všemi důsledky,“ varoval Hausenblas.

Naopak náměstek ústecké primátorky Pavel Dufek vyzývá ke klidu. „O změně rozhodly německé dráhy, město to nemohlo ovlivnit. Na dopravní obslužnosti Ústí se to projeví jen nepatrně,“ podotkl.

Ilustrační foto
Podkrušnohorská železniční magistrála zrychlí až na 160 kilometrů v hodině

Podle mluvčí Českých drah (ČD) Radky Pistoriusové změna v jízdních řádech německých drah neznamená, že vlaky EC z Prahy přes Ústí a Drážďany do Berlína přestanou jezdit. Němečtí cestující jen budou mít na výběr, zda zvolí delší úsek přes Prahu, anebo kratší kolem České republiky.

„Rozsah dálkových vlaků ČD mezi hlavními městy zůstává i v jízdním řádu 2018 zachován,“ potvrdila Pistoriusová. S ní souhlasí i mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Jízdní řád mezi Prahou a Berlínem se v zásadě nemění, do budoucna je stabilizovaný nejen z pozice ČR, ale také z pozice německých drah,“ sdělil Neřold.

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ

Podle názoru Hausenblase je pro region severních Čech hlavní prioritou výstavba vysokorychlostních tratí. „Vnímám ovšem tlak na trasování podle starého návrhu, který se vyhýbá Letišti Václava Havla. To by bylo zásadní strategickou chybou. Centrem vysokorychlostní trati se musí stát letiště,“ upozornil Hausenblas s tím, že Ústí získá napojení na letiště do 20 minut.

„Letiště pak bude s centrem Prahy spojeno tunelem během 10 minut. Takové trasování Ústí neuvěřitelně pomůže a město tak naplno využije blízkosti významného mezinárodního letiště,“ myslí si Hausenblas.

Možnosti technického řešení napojení Ústí v současnosti řeší Správa železniční dopravní cesty. „Předpokladem je, že v Ústí budou zastavovat všechny dálkové vlaky,“ doplnil Neřold.

Vizualizace vysokorychlostního vlaku.
Vysokorychlostní trať budí v Ústí emoce. Panují obavy z chemičky