Celkem 130 řidičů se loni stihlo vybodovat na Ústecku. Alespoň jeden bod získalo 6589 motoristů. Jak vyplývá z webu ministerstva dopravy ze závěru loňského roku, při přepočtu na registrované řidiče je zřejmé, že nejvyšší podíl bodovaných řidičů je v Ústeckém kraji, nejnižší naopak v Praze.

Na Ústecku šlo nejčastěji o překročení nejvyšší dovolené rychlosti o více než pět kilometrů a méně než 20 kilometrů v obci nebo více než 10 kilometrů a méně než 30 kilometrů mimo obec. „Dále jde o nepoužití bezpečnostních pásů a telefonování za volantem,“ vypočítává mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

Hříšníci si nyní mohou odečíst tři body z registru po absolvování školení bezpečné jízdy. Ale jen v případě, že nemají na kontě více než 10 bodů. Připravit si však musí 3890 korun. Možnost mají na mosteckém autodromu, ale jen v lednu a v únoru. Dalším akreditovaným střediskem bezpečné jízdy je na severu Čech Sosnová na Českolipsku, kde je na programu poslední kurz počátkem března.

Jeden z oslovených řidičů tuto možnost využívá poměrně často. „Mně osobně tuto částku platí šéf, u kterého jezdím jako řidič osobního vozu. Často spěcháme, silnice jsou přeplněné, a tak nejčastěji dostávám pokuty za rychlost. Možnost odepsat si body jsem využil několikrát,“ přiznává Petr K.

Odečet je možný jen jednou ročně

Mostecký autodrom připravil první školení bezpečné jízdy na 20. ledna, další tři termíny budou v únoru. „Ročně zde této možnosti využije na 350 řidičů. Odečíst si tři body z registru po absolvování školení je ze zákona možné jen jednou v kalendářním roce,“ řekl mluvčí autodromu Jan Foukal.

Pokud motorista žádá o vrácení řidičského průkazu, o který přišel na základě dosažení 12 bodů na dobu jednoho roku, vždy dokládá psychologický posudek, posudek o zdravotní způsobilosti a odbornou způsobilost. „Loni se na Ústecku naopak vrátily čtyři body 5351 řidičům, kteří rok nespáchali žádný přestupek,“ dodala Macová.

Kurzy bezpečné jízdy prospějí podle koordinátora BESIPu Jana Pechouta každému řidiči, nejen hříšníkům za volantem. „Navíc přispějí ke zkvalitnění jejich řidičské praxe. Podle mého názoru by do kurzů k odpočtu bodů měla patřit i část, která se týká právního povědomí a trestní odpovědnosti, aby si řidiči uvědomili možné důsledky svého riskantního chování v silničním provozu,“ říká Jan Pechout.

Množství vybodovaných řidičů je podle jeho slov dáno i skladbou obyvatel. Člověk, který má problémy se slušným chováním v běžném životě, se velice špatně přizpůsobuje pravidlům silničního provozu. „Řada jich jezdí i přes opakovaně udělené zákazy řízení, často pod vlivem alkoholu a drog. V Česku je velice špatná vymahatelnost práva, které jsou si vědomi a zneužívají ji,“ doplnil Pechout s tím, že v Ústeckém kraji probíhá řada preventivních akcí.

„Jde například o Safety Road pro začínající řidiče, kteří jsou nejrizikovější skupinou účastníků silničního provozu, či akci Den pro kamiony na D8 pro řidiče kamionů a autobusů.

Tomáš Prchal