Nových vlaků by se brzy mohli dočkat cestující na trati z Prahy do Děčína nebo Chebu a z Ústí do Liberce. Rychlíkem by je tudy totiž už za necelé tři roky mohli vozit soukromí čeští dopravci. Nebo stále České dráhy, ovšem na základě vítězství v soutěži.

Více za méně peněz

„Chceme, aby lidé dostali co nejlepší službu za co nejméně peněz.  Zároveň ale má i nadále výraznou pozici vlajkový státní dopravce. Konkurenční prostředí pomůže České dráhy rozhýbat," uvedl ke svému rozhodnutí zahájit výběrová řízení na první tři relace ministr dopravy Zdeněk Žák.

Tendry na prvních pět regionálních tratí chce ministr vypsat do konce roku. Soutěžit budou dopravci mimo jiné o trať z Prahy do Chebu přes Ústí, z Prahy do Děčína nebo o spojení Liberce s Ústím. Svůj zájem už potvrdil například soukromý dopravce RegioJet.

„Pro každou železniční společnost jsou tratě atraktivní. Buď na nich jezdí cestujících hodně nebo málo, v tom případě pak  jízdy dotuje stát. Dopravci je to ve výsledku jedno,"  řekl Deníku majitel skupiny firem Student Agency, kam RegioJet spadá, Radim Jančura.

Soutěžené tratěV otevřeném nabídkovém řízení budou dopravci soutěžit o tři relace železnice, tedy pět linek. Mezi nimi jsou spoje R 5 z Prahy přes Ústí, Karlovy Vary do Chebu, R 20 z Prahy přes Roudnici a Ústí do Děčína, R 15 z Liberce do Ústí nad Labem. Vítězné společnosti budou linky obsluhovat od přelomu let 2016, 2017.

Jako velmi zajímavé hodnotí připravované tendry i Leo Express, další z českých soukromých dopravců. Rozhodovat se o účasti ve výběrových řízeních ale bude až na základě konkrétních podmínek.

Liberalizaci železnice připravovali ministři dopravy několik let. Žák si od tendrů slibuje nižší náklady pro státní rozpočet a současně vyšší kvalitu pro cestující.

„Řízení by neměla smysl, pokud by ministerstvo nepožadovalo nové vlaky. My jsme připraveni nasadit moderní, nízkopodlažní soupravy s klimatizací a dalšími službami," sdělil Jančura za RegioJet.

Účast ve výběrových řízeních potvrdily i České dráhy. „V tuto chvíli však nevíme, zda bude zadavatel požadovat vozidla nová, nebo zda budou stačit vozidla modernizovaná, která splní požadavky. Musíme tedy počkat na zadávací podmínky," vysvětlila mluvčí drah Radka Pistoriusová.

Vítězné firmy by měly tratě obsluhovat od přelomu let 2016, 2017. Třeba vlaky RegioJetu budou ale cestující přes Ústí vozit už od prosince 2015. „Budeme nově obsluhovat trať Praha – Ústí – Berlín – Hamburg," prozradil Jančura.