„Po sezoně se vrhneme na nějaké větší údržby trati. Nic mimořádného, výměna pražců a podobně," řekl o tom Martin Kašpar, předseda muzeálního sdružení. „Takže si myslím, že to bude letos i poslední jízda, protože nevím, jestli stihneme práci udělat do prosince, kdy skanzen má vánoční akce."

Opětovně zase červená historická „lokálka" vyrazí na muzeální trať příští rok. Zda to bude už na masopust, to podle Kašpara není jisté. V každém případě se ale příznivci tohoto vláčku mohou těšit na velikonoční jízdu.

Výroční oslavy

Letošní sezona měla pro Zubrnickou museální železnici skutečně slavnostní atmosféru. Sdružení totiž oslavovalo dvacetileté výročí od svého založení. Měl li by se předseda sdružení ohlédnout a nějak letošek zhodnotit, potom se úplným vyvrcholením sezony staly jízdy parní lokomotivy na muzeální trati minulý měsíc .

„Pára přilákala 1,5 tisíce cestujících," pochlubil se Kašpar. „Náklady ovšem dosáhly 150 tisíc korun. Potíž je, že tady poblíž není žádná takováto parní lokomotiva, všechny jsou daleko a musejí se sem dovézt a právě náklady na dopravu spolknou nejvíc."

O tom, že je „čouda" asi nejatraktivnějším lákadlem, ostatně hovoří i sami účastníci slavnostních jízd. „Má to svou romantiku a nostalgii starých dobrých časů první republiky nebo rakouského mocnářství," svěřil své pocity Jan Masopust z Teplic.

Děčínská šlechtična

Parní lokomotivu, přezdívanou Šlechtična, mají například v Děčíně, ta je ovšem na tuto trať příliš těžká. Jezdit tu mohou jen lokomotivy střední velikosti, na nic většího tato trať není stavěná.

„My tedy lokomotivu střední velikosti máme, ale ta potřebuje zrenovovat. Jakákoliv jízda s ní je hudbou hodně daleké budoucnosti," podotkl Kašpar. „Bude na to potřeba úvěr či dotace."

Ostatně, ani slavnostní jízda se bez nich neobešla. Finanční situaci sdružení čas od času komplikují zloději kovů. „Letos tedy nemám nic hlášené, na provozovaném úseku trati určitě ne. Nevím tedy, jestli na tom doposud nezrenovovaném ano," poznamenal Kašpar. „Občas se sice objeví i další poptávky od filmu a televize, ale vítězí Praha."

Pára je sice lákadlo, ovšem ani Hurvínek není nezajímavý. Přesněji motorový vůz řady M131.1, kterých v republice aktivně slouží asi dvacet a jichž je dochováno už jen něco mezi dvaceti až třiceti kusy.