Pozvání k diskusi přijal primátor Ústí nad Labem Petr Nedvědický (ANO 2011), starostky a starostové městských obvodů, vedoucí úředníci nebo zástupci firem, jež mají komunikace na starost.

Rozbité chodníky a děravé silnice v krajské metropoli se totiž v průzkumu Deníku ukázaly jako téma, jež je pro Ústečany nejpalčivější. „V hlasování mu dali přednost před budoucností zoologické zahrady nebo podporou sportovních klubů v Ústí. Dostalo šest stovek hlasů,“ uvedl diskusní pořad krajský šéfredaktor Deníků Vladimír Mayer.

Ústecký magistrát spravuje 201 kilometrů chodníků a 380 kilometrů silnic. K tomu patří budovy, signalizace, mostky, opěrné zdi, kamery a další. Dohromady jde o majetek za čtyři miliardy korun. Podle primátora Nedvědického mají vnitřní dluh v prosté obnově někde mezi 800 miliony a miliardou korun. „Čtvrtina komunikací je na tom špatně,“ uvedl.

Jak dál primátor vysvětlil, v upraveném rozpočtu má odbor dopravy a majetku letos na údržbu vozovek 44,108 milionu, na údržbu chodníků 9,302 milionu, dalších 37,826 milionu korun pak na opravy mostů, dopravních zařízení a značení, světelné signalizace, kamer, opěrných zdí a na diagnostiku pro přípravu plánů velkoplošných oprav a rekonstrukcí.

Počítá se s dalšími opravami

„Máme dokončeny velkoplošné opravy například ulic Kubelíkova, Kojetická, Neštěmická, parkoviště ve Větrné a další. Počítáme například s částí ulice Resslova, dvou větví na okružní křižovatce Hvězda,v přípravě máme Za Válcovnou a další,“ uvedl šéf ústeckého odboru dopravy Dalibor Dařílek.

Na Ústecku jsou dle majetkového řazení tři druhy silnic: městské ve správě magistrátu, krajské pod dohledem Správy a údržby silnic Ústeckého kraje a státní, o něž se stará Ředitelství silnic a dálnic.

„Největší provoz je na křižovatce U Pěti oblouků, kde se pohybuje kolem 24 až 28 tisíc vozidel za 24 hodin,“ přiblížil Dalibor Dařílek z odboru dopravy.

Městské obvody mají ve správě jen ty chodníky, které jsou za zeleným pásem. Ty, které přiléhají k silnici, jsou součástí jedné komunikace a má je na starost ústecký magistrát. Chodníky na mostech patří jejich vlastníkům.

Zlepšují se i trojky

Ceny za opravy komunikací se podle Dařílka pohybují v závislosti na poškození a technologii opravy od asi osmi set do tří tisíc korun za metr čtvereční. Na kompletní opravu by město potřebovalo asi miliardu, což je zhruba polovina letošního rozpočtu.

„Obecně lze říci, že stav krajských silnic se zlepšuje, po řadě let se i do silnic třetí třídy investuje hodně peněz. Pokud je opravíme a nejezdí po nich těžká mechanizace, vydrží v dobrém stavu velmi dlouho, několik let,“ řekl šéf krajského odboru dopravy Jindřich Franěk.

Dotaz čtenáře Arnošta Novotného se týká čtyřicetiletého havarijního stavu Žukovovy ulice, která vede přes areál Setuzy. „Nebudeme si nic nalhávat, spokojen s tím nejsem. Je to velký problém, potřebuje nutně generální opravu, dosáhne přibližně stovky milionů. To není na okamžité řešení,“ souhlasil primátor Nedvědický.

Jak vysvětlil Dařílek, město má hotový geologický průzkum „Žukovovky“, ale je prý nutné o její nové podobě vést širokou diskuzi. „Domnívám se, že by neměla být dálnicí centrem Střekova a zkracovat cestu na jeho horní část. Máme hotové kapacitní silnice okolo obvodu,“ řekl s tím, že existuje studie, která by pomohla Žukovovu přebudovat na „muzejní“ ulici, odkazující na její slavnou průmyslovou minulost.

Chybí parkování

Se silnicemi a dopravou souvisí i počty parkovacích míst. Podle starostky Neštěmic Yvety Tomkové chybí v celém městském obvodu tisíce míst k parkování. „Lidé odstaví auto, kde se dá. Každý dům má problémy s parkováním,“ vylíčila.

Na Severní Terase panuje situace obdobná, chybí dva tisíce míst. Centrální obvod postrádá dle názoru své starostky Hany Štrymplové tisíce míst. „Nebudujeme je, spíš využíváme zjednosměrnění ulic,“ dodala.