CNG, E85, LPG. Pro někoho nicneříkající zkratky, pro jiného klíč k tisícům ušetřených korun ročně. Výhodám alternativních paliv propadly i stovky řidičů na Litoměřicku.

Velký boom dnes zažívá stlačený zemní plyn, označovaný zkratkou CNG. Jeho spotřeba u nás meziročně vzrostla o 13,9 procenta a aktuálně jezdí po českých silnicích už téměř 20 tisíc vozidel využívajících toto palivo, zejména pak autobusů městské hromadné dopravy.

„Počet vozidel na CNG se meziročně zvýšil o více než čtyři tisíce a jen loni se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 27 nových na 172. Rostoucí zájem registrujeme hlavně v měst- ské hromadné dopravě. Autobusy na stlačený zemní plyn jezdí už ve více než 60 českých městech,“ řekl výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

MÁLO ČERPACÍCH STANIC

Výhody CNG spočívají v téměř polovičních provozních nákladech a mimořádně nízkých emisích, nevýhodou je pak menší počet míst, kde lze natankovat. To výrobci kompenzují velkoobjemovými nádržemi.

Oproti tomu obliba ethanolu E85 má alespoň podle provozovatelů čerpacích stanic to nejlepší za sebou. „Obrovský boom ethanolu, který nastal před několika lety, je dávno pryč. Byl zajímavý hlavně v době, kdy se cena benzínu blížila 40 korunám. Přestavba vozu na biolíh pak byla výhodným řešením. Stejně tak se vyplatilo do vozu bez přestavby tankovat mix benzínu a ethanolu, jehož cena se vždy pohybovala kolem 25 korun,“ řekl provozovatel benzínové stanice nedaleko Litoměřic.

Velká oslava vietnamského lunárního Nového roku v Ústí nad Labem.
FOTO: Vietnamci s velkým nadšením vítali nový asijský lunární rok

Ethanol tu přestali prodávat v loňském roce. Podle online seznamu stanic, které biolíh nabízejí, tak musí řidiči z Litoměřicka tankovat nejblíže v Ústí.

Kromě zhoršené dostupnosti stanic jsou nevýhodami rozdílné reakce vozidel na palivo, horší startování a nemožnost instalovat jednotku do řady aut.

Nejstabilněji si na trhu s alternativními palivy vede LPG, tedy zkapalněný ropný plyn. I přes následnou vyšší spotřebu a lehký pokles výkonu motoru je v dnešní době investice do přestavby návratná poměrně rychle, útrobám vozidla škodí minimálně a natankujete jej na každém rohu. Ušetřené peníze jsou potom vykoupeny poměrně velkou nádrží, která zabere místo v kufru nebo prostor na rezervu, a zákazem vjezdu do podzemních garáží.

Alternativní paliva se ve vozidlech začala využívat už během první světové války, kdy třeba jen v německé říši jezdilo půl milionu vozidel na dřevoplyn.

Ilustrační foto.
Neposílala svou dceru do školy. Může dostat až pět let vězení