Na jaře ale začala platit novela zákona, která za vrak prohlásila každé auto odstavené na ulici, které nemá víc než půl roku platnou "technickou". Právě díky tomu je mohl ústecký magistrát odtáhnout. Přesto ale zaznívá vůči zákonu kritika a například v Děčíně zvolili jiný postup, především aby se vyhnuli soudním tahanicím a dohadům o náklady za odtažení a likvidaci.

V Ústí vraky končí na nově pronajatém odstavném parkovišti v areálu Palivového kombinátu v Úžíně. „Nájemné činí téměř 291 tisíc ročně. Odtahování platí ústecký odbor dopravy a majetku z městské pokladny," upřesnila městská mluvčí Romana Macová.

Náklady na odstranění přitom mohou vystoupat až na několik desítek tisíc korun. „Prokazatelné náklady budou účtovány souhrnně, a to buď přímou platbou provozovatelem vozidla, a to i soudní cestou, nebo stržením z výnosu při nucené dražbě,“ varoval ústecký primátor Petr Nedvědický. Cena tak bude obsahovat kromě odtahu nepojízdného auta na parkoviště a parkovného, které činí padesát korun na den, ještě znalecký posudek ke stanovení skutečné ceny k dražbě, dražební úkony a nutnou administrativu.

Chtějí se domluvit

V Děčíně, kde za uplynulý rok z ulic odstranili přes sto autovraků, se ale tomuto právnímu kolotoči chtějí vyhnout. „My dohledáme vlastníka vozidla a chceme po nich, aby si je odstranili sami. To se nám většinou daří. Někdy i pomoc nabízíme. Například zůstal řidič po autonehodě na vozíku, tak jsme mu tu službu odtažení poskytli. Dohledáváme i vlastníky aut po lidech, kteří zemřeli a tak dále,“ poznamenal Václav Němeček z děčínské městské policie.

Sám se domnívá, že zákon toho vlastně nic nezměnil. Čekací lhůty a administrativní úkony zůstaly stejné a zaberou víc než dva měsíce. Stejně tak žehrá na těžkou vymahatelnost prostředků, které by město utratilo za likvidaci nepojízdných automobilů, na nutnost odstavné plochy a další.

Podle tajemníka litoměřické radnice Milana Čigáše novela měla určitou preventivní funkci, neboť si vlastníci uvědomili, že by auto mohlo velmi rychle zmizet a následovalo by vymáhání vysoké částky za náklady. Samo město prý odtáhlo asi desítku nepojízdných aut.

„S vlastníky se komunikovalo dobře, v podstatě jsme postupovali jako v případě odtažení během čištění ulic. Nicméně nám tu stojí dvacet vraků, jejichž majitele jsme obeslali, a pokud nebudou reagovat, podnikneme příslušné právní kroky,“ řekl Čigáš.