Hnací vozidlo, známé mezi železničáři a příznivci kolejových vozidel pod přezdívkou Orchestrion, se začalo sériově vyrábět v roce 1976. Tedy v tom samém, kdy skončil pravidelný provoz na tehdejší trati Velké Březno - Úštěk s odbočkou do Verneřic.

„Skupina převážně železničních fanoušků si objednala jízdu motorového vozu M 152.0604 z Turnova do železničního muzea v Zubrnicích. S velkým stoupáním i listím na trati si motoráček poradil naprosto ukázkově, takže mohla proběhnout komentovaná ukázka nádherného zubrnického muzea," uvedl k jízdě Hynek Posselt, místopředseda spolku Kolej-klub.

Motorový vůz patří právě tomuto turnovskému spolku. Kolej-klub se věnuje renovaci, opravám a provozu historických kolejových vozidel. „Hlavním lákadlem výletu byla jízda po velmi zajímavé trati z Velkého Března do Zubrnic. Návštěvníky zaujala i expozice v muzeu a nádherná krajina v okolí Zubrnic," dodal Posselt.

Motorový vůz řady 810Prototypy byly vyrobeny v roce 1974. Sériová výroba byla zahájena roku 1976 a ukončena 1984. Pro ČSD se celkem vyrobilo 678 vozidel a zhruba dalších 50 pro Maďarsko. V provozu jsou motorové vozy řady M152.0 (od roku 1988 označené řadou 810) dodnes. Tvoří páteř místní a regionální dopravy. Postupně je ale nahrazují moderní soupravy, známé jako RegioNova. Zdroj: Pardubický spolek historie železniční dopravy