Profesí je jemný mechanik, ale zvládne snad všechna řemesla. Když je potřeba, na přání zákazníka vyhotoví vzácný originál podle vlastního výkresu.

LOĎ JMÉNEM NADĚJE 

Dlouhých pětatřicet let je předsedou Tělovýchovné jednoty Chemička Ústí nad Labem a skoro stejnou dobu staví svůj sen. Sedmimetrovou loď pro čtyřčlennou posádku chce příští rok slavnostně spustit na vodu. Bude se jmenovat Naděje.

Když jsem se ho zeptal na dosažené osobní sportovní rekordy, trochu znejistěl. „Víte, já jsem v mládí dělal snad všechno. Jako dorostenec jsem hrál fotbal za Armu, skákal jsem na lyžích na dřevěném můstku v Novém Městě, rekord mám 37 metrů," vypráví Lála.

Dělal také atletiku, na vojně byl v Táboře, kde si vyzkoušel gymnastiku. „Závodil jsem na kole i na motorce. Nejdéle jsem vydržel u vody. S rychlostní kanoistikou jsem bojoval patnáct let, trofejí mám doma skutečně dost. Nedávno jsem to počítal, padesát vítězství na K1. Dokonce jsem v roce 1960 měl blízko do reprezentace," pokračuje sportovec.

S Kvasilem jezdil chvilku debla, několikrát byli i na mezinárodní regatě. Potom dlouho plachtil v kategorii Fin.

„V roce 1972 jsem byl třináctý v republice. Já jsem ve znamení štíra a to je tvrdá hlava, prostě zatnu zuby a neuhýbám. Prošel jsem několik odborných kurzů, mám průkaz vůdce malého plavidla a další licence. S vypůjčenou lodí jsem byl i na moři. Celých padesát let dělám jachting, a pořád mě to baví," říká zkušený lodivod.

INTERIÉR JE HOTOVÝ 

Tak ho to chytlo, že se rozhodl postavit vlastní kajutové plavidlo. Shromáždil plány, prolistoval katalogy, byl na několika výstavách v zahraničí. „Tu svou krasavici stavím skutečně hodně dlouho, nebyl čas. Je to kategorie TOP, dlouhá je 7,75 metru, široká 2,5 metru, hlavní stěžeň má 8,20 metru," vysvětluje Lála.

Momentálně to vypadá na závěrečné finále. Interiér je hotový, přespat tam mohou čtyři lidi. Veškeré kovové komponenty, kladky, žebříky, navigační přístroje, lana i závaží už má ve skladu.

„Plachta je ušitá, závěsný motor právě zkouším na jiné lodi. Všechno jsem si dělal sám, pouze oválná okénka jsou z Anglie. Přes zimu to musím ještě vybrousit, nalakovat, naleštit a příští rok v červnu se chci účastnit závodu Česká brána. Tenhle závod jsem už několikrát absolvoval, ale vždycky na cizí lodi. Start je v Roudnici, pokračuje se přes zdymadla do Kopist a Lovosic. Tam se přespí a druhý den se jede přes Církvice do Ústí, kde je cíl. Můj sen dostává reálné kontury. Podobné lodě se staví tak pět let, já jsem hračička a chci mít všechno perfektní, vnitřní obložení je v mahagonu, přidal jsem pár zlepšováků, proto to zpoždění. Přijďte se podívat. Možná že budu mít i kapitánskou čepici," s úsměvem končí své vyprávění Miroslav Lála.