Auty přecpaná ústecká sídliště by si mohla trochu vydechnout. Konečně tu bude možné budovat nová parkovací stání. Doposud to neumožňoval územní plán, který určuje kde a co stavět. Provádění změn v něm navíc zastupitelé před několika lety zarazili s tím, že budou zahrnuty v novém plánu, který Ústí musí zpracovat po prohraném soudu. To už ale neplatí.

To s povděkem kvitují nejen obyvatelé Severní Terasy, kteří kolikrát nemohou svá auta odstavit na dohled domova, ale také hasiči nebo záchranáři, jimž zacpané silnice komplikovaly práci.

Jak vysvětlila zastupitelka Eva Fialová (ANO), která má územní plán na starosti, zastupitelé na posledním zasedání několik provádění změn odhlasovali. „Budou řešit nutné změny dopravní infrastruktury v oblastech pro bydlení a zeleň. Rozhodně ale nechystáme masivní výstavbu a kácení. Spíš to budou menší změny,“ zmínila.

Právě ty by ale měly rozšíření parkovacích míst na sídlištích umožnit. Podle náměstka primátora Pavla Tošovského (ODS) už v letošním posledním čtvrtletí. „Například díky přebudování podélného stání na příčné. Počítám, že to bude deset až dvacet podobných případů. Použijeme k tomu všechny podklady zpracované v minulosti, které ještě budou k dispozici,“ sdělil Tošovský.

Zdejší starosta Jaroslav Šimanovský (ANO) připomněl, že kritická co do nedostatku stání je situace v Doběticích. „Podněty k úpravám parkovišť jsme poslali na magistrát. V minulosti kvůli tomu vznikla řada studií,“ řekl.

Nejrychlejší prý bude „přemalování“ podélných stání na šikmé a kolmé. „Někde kvůli tomu budeme muset ubrat kousky městské zeleně. Otázka je, kolik na to bude peněz,“ poznamenal starosta Šimanovský.

Placená stání 

Ideální by podle Šimanovského bylo například propojení dobětických ulic Poláčkovy a Brandtovy. To by umožnilo vytvoření jednosměrky a získání desítek dalších stání. Jako vhodné vidí i hledání investorů, kteří parkoviště nebo parkovací dům vybudují, zpoplatní a po zhodnocení investice jej za nějaký čas předají obvodu.

Nová parkoviště by napomohla zklidnění situace a zprůjezdnila silnice záchranářům, kteří tudy kolikrát nemohou projet. „Auta stojí při obou stranách vozovky. Řidiči zapomínají, že potřebujeme pro sanitku tři a půl metru, aby mohla projet. Kam nedojedeme, musíme po svých, což komplikuje při špatném počasí přenesení pacienta a ubírá nám to čas v situaci, kdy na každé minutě záleží,“ líčil mluvčí ústeckých záchranářů Prokop Voleník.

Městská policie dokonce vyjíždí s hasiči na obhlídky míst, která musí zůstat volná kvůli jejich průjezdu. „Pokud narazíme na problém, nejprve dáme upozornění za stěrač. Když se to opakuje, udělíme pokuty nebo necháme auto odtáhnout, pokud překáží provozu,“ uvedl zástupce ředitele městské policie Jan Novotný.

Rozhodnutí zastupitelů ale kritizuje opozice jako nesystémové. „Jako bychom s vodou vylili z vaničky i dítě. Nová pravidla pro územní změny umožní kdekoli, kde máme nějakou městskou zeleň, postavit parkoviště,“ kritizoval zastupitel Lukáš Blažej (PRO! Ústí/Piráti).