„Motocykl jsem koupil od jednoho staršího pána v Hradci Králové," popsal setkání se svým motocyklem. „Byl to takový starý motorkář, dokonce s nimi žil. V obývacím pokoji měl vedle gauče opřenou Jawu 500," smál se.

Renovace péráka mu trvala něco málo přes rok. Měl docela štěstí, protože ho dostal do rukou docela kompletní, takže odpadla fáze, jež zrenovování veteránů zdržuje nejvíce, tedy shánění dílů. „Ale i tak je jich na Jawy po burzách poměrně dost.Trochu jsem měl problém s lakem, ale pomohl mi jeden kamarád," pokračoval Ráž.

Z motocyklů Jawa dnes patří pérák asi mezi ty nejvyhledávanější a Jawy obecně zase mezi nejvyhledávanější české veteránské motocykly vůbec, jelikož jsou u nás nejdostupnější.

Po roce 1945, kdy komunisté Janečkovu firmu znárodnili, sláva Jawy neskončila a pérák je toho důkazem. Inženýři firmy ho zkonstruovali tajně za druhé světové války. Po zavedení do výroby býval ve své době nejmodernějším motocyklem. Poprvé u něj výrobce například použil odpružení.

Pavel Ráž a pérák. Z motocyklů pod značkou Jawa je Pérák nejpopulárnější. Nejen pérák je ovšem mezi příznivci veteránů oblíbený. Patří sem samozřejmě i další motocykly. Sám Ráž, ačkoliv vlastní především Jawy, má i jiné typy. „Chtěl bych nějakého předválečného čtyřtakta, ale zatím jen koukám a kochám se," dodal.

I tajemník ústeckého veteránklubu, Daniel Slapnička, hovoří o tom, že motocykly se u nich nebývale rozšířily. „Co se motocyklů všech značek obecně týká, dnes to máme s automobily tak padesát na padesát," popsal to „Motocykly jsou doménou hlavně těch mladších členů klubu a těch co přišli nově. Samozřejmě, někteří členové klubu mají automobil i motorku."

Nahrávají tomu neustále stoupající náklady na údržbu a zvyšující se ceny obecně. „Je to prostě všechno o penězích a motorka se, obrazně řečeno, opravuje v kůlně na zahradě mnohem snáz než auťák," vysvětlil Slapnička. „Co se peněz týká, je to ostatně vidět i na autech, dneska jsou nejběžnějšími veterány oktávky, embéčka. Stejšny už třeba ne, ty bývaly pro firmy, nebo na poukaz. Jsou vzácnější a dražší," dodal k tomu.

Jawa 250 „pérák"

Rok výroby: 1948. Max. rychlost: 100 km/h. Spotřeba: 3,2 l/100 km. Motor: benzínový, dvoudobý, vzduchem chlazený, jednoválec. Obsah válce: 248,5 ccm. Max. výkon: 9 hp při 4250 ot/min. Spojka: 5 lamel. Převodovka: mechanická, čtyřstupňová. Celková váha zatíženého stroje: 275 kg.