Pokud objeví závady, mohou řidiče rovnou poslat na STK, případně mu dokonce zakázat pokračovat v jízdě. „Zatím jsme k tomu přistoupit nemuseli, ale na kontroly se chystáme," potvrdil šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek.

Smyslem vyhlášky z dílny ministerstva dopravy je dostat ze silnic auta ve špatném technickém stavu.

Podle typu závady

Závady jsou rozdělené do kategorií A, B a C, tedy lehké, vážné či nebezpečné.

„Do kategorie A patří například nesvítící nepovinný světlomet, třeba žárovička nad SPZ či sbíhavost kol. Do kategorie B pak úniky oleje, nesvítící obrysové světlo či chybějící lékárnička. V kategorii C jsou to například nesvítící brzdová světla nebo silná koroze rámu," uvedl příklady závad vedoucí stanice technické kontroly v Litoměřicích Pavel Elsnic.

Aby bylo posouzení typu závady objektivní, mají dopravní policisté k dispozici podrobný manuál.

Pokud policista odhalí nebezpečnou závadu, tedy z kategorie C, nedovolí vozidlu dál pokračovat v cestě. Řidič auto pak musí na vlastní náklady nechat odtáhnout.

Při zjištění vážné závady, tedy závady typu B, může policista nechat dojet vůz k nejbližší STK, případně zkrátit platnost technické kontroly na 30 dní. Protokol pak zašle na pověřenou obec, kde je vozidlo registrované.

Pracovník registru následně upraví údaje o autě a jeho vadách v centrálním informačním systému stanic technické kontroly.

Doba platnosti se nemění

„Technici se pak při nařízené kontrole soustředí jen na ty závady vyznačené policistou v protokolu, respektive zapsané v informačním systému. Pokud však řidiči třicetidenní lhůta určená k nápravě závady a prohlídce vyprší, musíme udělat technickou kontrolu kompletní," vysvětlil Pavel Elsnic.

Po úspěšně absolvované kontrole pak nabude osvědčení původní platnosti, případně platnosti nové. Doba jeho platnosti se přitom nemění.

Pokud ovšem podle jeho slov technik závadu na autě nepotvrdí, náklady na provedení kontroly neplatí jeho majitel, ale policie.

Od začátku roku je také povinnost donést k prohlídce na STK malý i velký technický průkaz auta. Podle techniků to u řady řidičů rozhodně není samozřejmostí. Nyní bez obou osvědčení však už nepochodí.

Od 1. ledna technici také po testu emisí už nelepí zelenou nálepku na registrační značku, ale do protokolu.