O nebezpečných silnicích v Ústeckém kraji, kde se nejvíce bourá, se v pondělí 28. listopadu na Krajském úřadu Ústeckého kraje diskutovalo při setkání zástupců kraje, Policie ČR a starostů. Diskusi organizoval Deník s Portálem nehod.

„Riziková místa lze postupně eliminovat díky dopravním opatřením, která vycházejí z dat na webu portalnehod.cz. Obce si tak mohou plánovat úpravy úseků s častým výskytem nehod či dopravních problémů. Třeba po přepočtu na lidnatost vychází jako nejnebezpečnější region v zemi Ústecký kraj. Za poslední dva roky zde došlo k 21 676 nehodám, což znamená 406 bouraček na sto kilometrů čtverečních a 2 747 karambolů na sto tisíc obyvatel kraje.

Beseda s odborníky o dopravní bezpečnosti
Pozor, zpomal! Extrémně nehodové místo, mohla by už brzy hlásit navigace

Starostové si mohou také dohledat podklady a argumenty, které jim pomohou obstát v rámci diskusí o důležitosti investice v rizikových místech. Později díky našim datům lze rovněž vyhodnotit účinnost dopravní úpravy v nehodovém úseku,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.

Vážných dopravních nehod vyšetřovaných policií je letos v Ústeckém kraji méně než loni. Podle statistik policejního prezidia eviduje policie v regionu od ledna do konce října 8 918 nehod, tedy o 258 méně než v loňském roce. Bohužel úmrtí při nehodách bylo letos 38, což je o 7 více než loni. Těžkých zranění policie eviduje 113, o 15 méně než loni, pouze drobných zranění bylo o 114 více než loni – celkem 1463.

Bezplatný server Portál nehod sleduje tyto údaje i po jednotlivých okresech stejně jako analyzuje jejich příčiny. Jak v rámci diskuse uvedl dopravní expert Jan Pechout, v 90 procentech je viníkem nehody člověk, zbylá čísla spadají na auto a okolní prostředí. Vedoucí krajského odboru dopravy Jindřich Franěk informoval, že kraj investuje do oprav či rekonstrukcí 3 600 kilometrů silnic 2. a 3. třídy ve své správě ročně půl miliardy korun včetně mostů a další dopravní infrastruktury. „Kraje navíc ročně dostávají peníze z SFDI, v případě Ústeckého kraje jde o 300 milionů korun. Snažíme se ve spolupráci s policií a Portálem nehod identifikovat riziková místa, kdy řešíme stejná data a na základě této spolupráce jejich zabezpečení,“ řekl Jindřich Franěk.

Metodik šetření dopravních nehod Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje Roman Chynoranský potvrdil, že dopravní prevence je velmi důležitá. „Spolupráce krajské policie s krajským úřadem či BESIPem je výborná. Záleží ale především na chování řidičů v místech, která jsou vytipována jako riziková. Oceňuji proto Portál nehod, který přispívá k informovanosti řidičů o nebezpečných silnicích a přispívá ke snížení nehodovosti.“

Řidiči v kraji si nedávají přednost

Z webu portalnehod.cz, který vychází ze statistik policie a pojišťoven, také vyplývá, že Ústecký kraj je třetí v zemi v počtu nehod, ale vymyká se v přednosti v jízdě, kde je hned na druhém místě po Praze. „Jde o 13,5 procenta z celkového počtu nehod hned po způsobu jízdy. Není to však nejvyšší podíl hned po způsobu jízdy (55 %), větší podíl v kraji má ještě rychlost (15,3 %) a nezaviněné řidičem (14,1 %). Třeba v případě srážek se zvěří je region třetí v Česku, což lze rovněž vysledovat na datech webu,“ doplnil Jan Chalas. Nejhorší v kraji je pak v této souvislosti zalesněný úsek u Varnsdorfu, kde se za poslední dva roky šetřilo 17 nehod se škodou 1,5 milionu korun. Varnsdorfský starosta Jan Šimek potvrdil, že byl osobně v tomto místě svědkem srážky jiného vozu s divočákem a řidič svůj vůz tehdy „odepsal“.

Ústecký kraj přitom jako první v republice před lety nechal instalovat nejdříve pachové a poté elektronické plašiče v úsecích, kde docházelo ke střetům se zvěří. Ty sice výrazně omezily nehodovost v kritických místech, ale protože byly postupně odcizovány, projekt po čase skončil. Web upozorňuje ale také například na riziko střetu se stromy, kde v rámci republiky vyčnívá úsek na silnici mezi Litvínovem a Teplicemi, především na podzim v čase padajícího listí. Vysoké škody eviduje Portál nehod také třeba v Ústí nad Labem na křižovatce v Přístavní ulici, kde mají řidiči problém s dáváním přednosti, což potvrzují dlouhodobé statistiky. Nicméně toto místo by podle Ústeckého kraje mělo být stavebně upraveno. To se již podařilo podle teplického primátora Jiřího Štábla třeba v Teplicích, kde byla rekonstruována velká křižovatka s ostrůvkem či dopravním značením u Červeného kostela na Masarykově třídě. „Upraveny byly dva přechody a nasvětlení, takže úsek je mnohem přehlednější a ubylo zde i nehod,“ upřesnil Jiří Štábl.

Na silnici mezi Rumburkem a Šluknovem nezvládl 25. září mladý šofér řízení a narazil do stromu. Při nehodě zemřeli dva lidé.
„Bacha strom!” Střetů jsou stovky, obětí nehod po nárazech do stromů je mnoho

Naopak v Roudnici se podařilo zvýšit bezpečnost podle tamního starosty Františka Padělka na všech průtahových komunikacích vybudováním okružních křižovatek. „Nemáme ani jednu světelnou křižovatku a nechybí nám. Máme s tím velice dobré zkušenosti.“ V rámci odborné diskuse se vyjádřil i ústecký primátor Petr Nedvědický k rizikovým místům v Ústí nad Labem, jejichž existenci potvrzují rovněž data Portálu nehod. „V posledním roce se podařilo zklidnit dopravu u škol Pod Vodojemem, Nová či Jizerská pomocí menších či větších stavebních úprav. Větší změny město dlouhodobě připravuje v ulici Sociální péče u Masarykovy nemocnice.“ Děčínský primátor Jiří Anděl si pochvaloval vybudování Vilsnické spojky, která přispěla ke zklidnění dopravy ve městě či opravu Nového mostu. „Naopak by radnice raději viděla více značených přechodů než míst pro přecházení, která jsou nebezpečná.“

Místa svádějící k nepřiměřené rychlosti specializovaný internetový portál eviduje například na Lounsku, kde na výjezdu z nedokončené dálnice u obce Sulec došlo k úmrtí a řadě těžkých i lehkých zranění za pouhých osm měsíců. V závěru diskuse pořádané Deníkem a Portálem nehod se přítomní starostové i odborníci shodli rovněž na přínosu semaforů snižujících rychlost řidičů v obci. Třeba v ústecké Bělehradské ulici záznamové zařízení za den evidovalo 3500 přestupků, po jeho uvedení do provozu jde pouze o desetinu prohřešků v rychlosti.