Voda v Labi stoupla právě před rokem o několik metrů, řeka kulminovala ve výšce 10,72 metru. V pátek hladina byla na úrovni 2,5 metru. V řece po opadnutí vody zůstalo 20 centimetrů nánosů. Nezbytné prohrábky provedlo povodí hned po záplavách, ale nánosy se jen vytlačovaly na kraj plavební dráhy.

Na větší akce, jako jsou prohrábky, musel státní podnik vypsat výběrové řízení a sehnat finance. "Teď už je vše připraveno, výběrová řízení ukončena, domluvit se musíme vždy jen s CHKO, kdy lze práce provádět," vysvětlil Zídek. Ředitel upozornil na to, že lidé u řek nemusejí mít z nánosů strach při stoupání hladiny. "Podle našich propočtů, pokud by byl nános 30 centimetrů v celé šíři koryta, navýšení při povodni by bylo tři centimetry. Hlavním nebezpečím jsou stromy, pilíře a další velké kusy v řece," řekl Zídek.

Nánosy jsou problémem hlavně pro rejdaře. "Nyní zajišťujeme hloubky v plném rozsahu, ale udělali jsem z plavební dráhy slalom, šířka je podle předpisů, ale na kapitány to klade vysoké nároky," uvedl Zídek. Lodě tak mohou rejdaři nakládat tak, aby se jim to ekonomicky vyplatilo, ale musí počítat s komplikovanou cestou po Labi.

Oprava břehů a vyklízení náplavů bude stát 54 milionů korun. Škody při loňské povodni vznikly také na technologickém zařízení jezů či plavebních komor, a to 14,6 milionu korun. "Zbývají nám opravy za sedm milionů korun. Druhou polovinu z celkové částky jsme použili ihned, abychom mohli provozovat vodní díla," uvedl ředitel. Škodu 4,7 milionu korun zaznamenalo povodí na plavebních znacích a dalších deset milionů korun je škoda na budovách, kde jsou dílny a zázemí.

Opravovat se chystá povodí také protipovodňová zařízení, která se loni použila často ve chvíli, kdy ještě nebyla předána do provozu. Vznikne i nové vývaziště plavidel, a to asi na jezeře Píšťany u Litoměřic, kde je klidná voda a nehrozí, že by se lodě při povodni utrhly.

Nyní se chystá novelizace zákona, která by odstraňování škod po povodních na řekách urychlila. Podle Zídka to je ale zdlouhavý proces. "Uvažujeme o tom, že bychom posílili vlastní mechanizaci, to je nejrychlejší cesta. Druhou věcí je, že by měly být finanční zdroje pro nejnutnější práce na začátku odstraňování škod," doplnil ředitel.