Dopolední přednáškový blok odstartoval etoped a odborník na pedagogiku Arnošt Smolík. Podle něj je učitelská profese poslání a ve škole je důležitá hlavně kázeň a nastavená pravidla. Pokud je školák nedostane, má podle Smolíka tendenci vytvářet si svá vlastní. „Škola bez kázně, to je jako mlýn bez vody," podotkl Smolík.

Podobný přístup zastává i vysokoškolák Josef Poslušný, který na PF studuje magisterské studium učitelství českého jazyka a literatury. Pro profesi učitele se rozhodl už v 9. třídě ZŠ. Momentálně tráví většinu svého času na Gymnáziu v Jateční ulici, kde vykonává pedagogickou praxi.

„Občas vidím v první lavici otrávený obličej 13leté dívky a zjišťuji tak, že žádný zkušený pedagog z nebe nespadl. Jsem ale rád, že jsem prozatím nedošel k pocitu frustrace a jsem vždycky schopný se před třídu vrátit," usmívá se mladý student. Kdyby si měl prý podle svých slov vybrat po maturitě jinou vysokou školu, svůj osud by opět vložit do rukou ústecké PF. „Neříkám, že fakulta nemá své rezervy a že neexistují situace, kdy se rozčiluji a nejradši bych to tady podpálil. Celkově jsem ale spokojený a do budoucna se chci pedagogickému řemeslu věnovat," dodal Poslušný.

Učitele v Ústí připravuje v současné době Pedagogická, Přírodovědecká a Filozofická fakulta. „Celkový počet studentů v přípravném učitelském vzdělávání je nad tři tisíce," uvedl proděkan pro studium PF Jiří Škoda. V České republice pak pracuje více než 150 tisíc učitelů.