Nyní, v době předvánoční špičky, dojíždí za prací do dvou skladových center ve středočeské Dobrovízi přes čtyři tisíce lidí z celého Ústeckého kraje.

MĚSÍC NOČNÍ, MĚSÍC DENNÍ

„Pracujeme jeden měsíc na noční, jeden měsíc na denní. Když opravdu děláte, co máte, dostanete vše, co vám slíbili. Placené přesčasy, vánoční bonusy a další. Navíc máme dobře vybavené restroomy a skvělou jídelnu," popisuje Ústečanka Marie, která do skladů ve středočeské Dobrovízi nastoupila letos na začátku listopadu.

„Fakt je, že člověk stojí celou směnu u pásu a musí plnit normu. Podle mne by ale český zaměstnavatel za srovnatelnou práci zaplatil pár korun a ještě by sprostě chtěl přesčasy zdarma. V Amazonu to je nesrovnatelné. Jsem ráda, že tu práci mám," dodává Marie, která do devadesát kilometrů vzdálené Dobrovíze dojíždí denně svozovým firemním autobusem.

Právě zaměstnancům, kteří se z různých důvodů nemohou do skladů dostat sami, nabízí firma bezplatný svoz dálkovými autobusy. Cesta z Ústí trvá zhruba dvě hodiny. Pro srovnání, autem po dálnici je to asi o půl hodiny méně. Autobusy jsou vybavené toaletami a wifi připojením k internetu a využívá je drtivá většina Severočechů.

PADESÁT AUTOBUSŮ DENNĚ

Měst v Ústeckém kraji, kde autobusy staví, je hned několik. Kromě Ústí nad Labem a všech okresních měst v kraji zajíždí například i do Lovosic, Postoloprt, Žatce, Bíliny, Jirkova, Kadaně, Litvínova, Roudnice nad Labem nebo Štětí. V současné době sváží zaměstnance z Ústeckého kraje na směny denně padesát autobusů.

Kromě mzdy, která i dvojnásobně přesahuje výdělky za podobné práce v Ústeckém kraji, mají zaměstnanci i nadstandardní výhody.

Potvrzuje to mluvčí české pobočky Amazonu Zdeněk Taschner. „Každý zaměstnanec má bezprostředně po nástupu nárok na řadu bonusů včetně dotovaných teplých jídel, která jsou v době předvánoční špičky zdarma. Dále i na pět týdnů dovolené, penzijní spoření, životní i úrazové pojištění či bezplatnou dopravu," vyjmenovává Taschner a doplňuje, že Amazon nabízí i inovativní benefit, kterým je program Career Choice, v rámci něhož hradí zaměstnancům po dobu čtyř let až 95 procent nákladů na školné a učebnice v celkové výši až 120 tisíc.

„Zaměstnanec si tak může dokončit středoškolské vzdělání a po získání výučního listu či maturity získat svou vysněnou práci," dodává.

PŘEDVÁNOČNÍ ŠPIČKA

Pro Amazon, kde zaměstnanci pracují ve dvousměnném provozu 4 dny v týdnu a 3 dny mají volno, je předvánoční špička zásadní. Společnost během ní motivuje pracovníky, kteří přijdou na všechny plánované směny, dvaceti korunami na hodinu navíc. Dalším bonusem je i odměna za každého doporučeného zaměstnance.

„Činí 9 200 korun. Pokud náš zaměstnanec včetně brigádníků přivede například 10 kamarádů, může po skončení vánoční špičky získat navíc 92 000 korun," poznamenal mluvčí a dodal, že stejnou částku dostanou také sezónní pracovníci, kteří v Amazonu pracovali již v loňské špičce a letos se opět vrátili.

„Pracovní prostředí je u nás dokonce natolik bezpečné, že můžeme práci nabízet i sluchově postiženým. V současnosti u nás v oddělení balení pracuje 40 takto handicapovaných zaměstnanců. Amazon se tím řadí k největším zaměstnavatelům osob s tímto postižením," dodal mluvčí.

KRITIKA PRACOVNÍCH PODMÍNEK

Podmínky práce v Amazonu mají však i své odpůrce. Na sociálních sítích se často objevují komentáře, které před nástupem do firmy varují. Diskutující například kritizují to, že někteří za směnu musí nachodit i patnáct kilometrů.

„Jsem ráda, že jsem z Amazonu vypadla, dělala jsem na picku (zaměstnanci na této pozici mají za úkol ze skladů co nejrychleji skenovat a přinášet objednávané zboží, poz. red.) a nachodila jsem 10 až 15 kilometrů. Musíte kmitat, sledují vás na každém kroku přes PC. Jak se někde zdržíte déle než 5 minut, hned vám na scaner píší, kde je problém. Oddělala jsem si tam chodidla. Peníze jsou dobré pro ty, co opravdu kmitají a mají splněno na 100 procent. Jinak máte čistého okolo 15 až 16 tisíc. Když máte pod 100 procent, tak si vás zvou na kobereček," napsala v diskuzi na Faceboooku jedna z bývalých zaměstnankyň.

„Práce u nás je náročná, nicméně se ji snažíme pracovníkům co nejvíce ulehčit a zpříjemnit a jsme rádi, že mnozí zaměstnanci tu pracují od začátku. Řada pracovníků přichází pomáhat během předvánoční špičky a těší nás, že velká skupina se vrací opakovaně," poznamenal mluvčí Amazonu.

Kritiku sklidil internetový gigant i v zahraničí. Například za vysoké kvóty, které musí zaměstnanci plnit. V opačném případě údajně následují různé důtky a napomínání od nadřízených, které vede až k udělování jakýchsi „trestných bodů".

Střední a vyšší management společnosti zase čelil nařčení kvůli anonymním telefonním linkám, pomocí kterých mohou zaměstnanci pomlouvat své kolegy, nebo vyžadování dostupnosti přes telefon či e-mail po pracovní době. Vedení Amazonu ve svých prohlášeních však tuto kritiku odmítlo a odkázalo se na legalitu svého počínání.

Amazon v Dobrovízi otevřel v roce 2013 centrum vráceného zboží a loni tam zahájilo provoz i distribuční centrum firmy.

V září byla zprovozněna druhá skladovací věž a díky tomu je v provozu již celá kapacita distribučního centra. V budově je tak možné uložit až 18 milionů kusů zboží a za jeden den vypravit až jeden milion zásilek.