Jak jste se seznámil se svojí pragovkou?

Roku 1999 jsem v Teplicích procházel autobazar a tam stála tahle Praga RN v prodeji. Jenže jsem neměl tolik peněz na její zakoupení, prostě jsem si ji nemohl dovolit. Mrzelo mě to, ale nedalo se nic dělat. Pak jsem si povídal s jedním kamarádem, Vladimírem Hruškou, a jen tak, mezi řečí, jsem se o ní zmínil. On je podnikatel a nakonec ji zakoupil a o rok později, přesně na konec milénia, tedy 2000, mi ji věnoval.

Dopátral jste se nějaké historie téhle hasičské krasavice?

Abych pravdu řekl, odkud tahle pragovka pochází, to vím, ale není mi známo vůbec nic o její historii, ani o tom, kde dřív sloužila, které požáry hasila a podobně. Prostě, nevím nic, kromě toho, že nepochází z Ústeckého kraje, ale z Krušovic na Rakovnicku, kde určitě sloužila i v pivovaru, alespoň doufám. Pivo je národní nápoj. Z toho vyplývá, že s bývalými majiteli se mi nikdy nepodařilo spojit.

V jakém byla stavu?

Ta naše holka červená byla nabouraná a ve špatném technickém stavu se nacházela hlavně karoserie. Ale musím říct, že i přes hloupou dobu, která tu panovala, uměly tehdy české ruce vyrobit kvalitní auťák. Přes špatný technický stav totiž jezdila a motor šlapal.

Jak dlouho jste ji opravoval?

Rekonstrukce mi trvala dva roky. Opravy jsme z části dělali na koleni, leccos z náhradních dílů jsme sháněli na burzách, prolézali jsme inzeráty v časopisech, sem tam mi něco z náhradních dílů donesli známí a dost záleželo při opravách na tom, co dokáží ruce. Nakonec se povedlo.

Co srazy, přeci jen, je to nákladní vozidlo a má svoje požadavky na naftu, jezdíte na ně?

Ze začátku jsme jezdili na různé srazy, jako celorepublikový sraz hasičských veteránů v Litoměřicích. Ten se koná každé tři roky. Také přijedeme, když nás pozvou, na kulturní a společenské akce, rádi děláme i ukázky pro děti a podobně.

Prý jste s ní dokonce i závodili, je to pravda?

Jednou ta naše holka zajela i Ústeckou veterán rallye. Jenže, poslední dobou je to čím dál tím víc náročnější. Teď jezdíme opravdu jenom občas, protože, jak jste říkal, chce to svoje. Spotřeba je na dnešní dobu vysoká, 25 litrů na 100 kilometrů a při dnešních cenách nafty tedy nezbývá, než ježdění omezovat. Člověka to zamrzí, ale co se dá dělat.

Prý jste s „erenou" filmové hvězdy, co nám o tom povíte?

Zahráli jsme si ve filmu Milenci a vrazi. Dělal jsem filmařům s pragovkou křoví. Většina lidí si ve filmu nezahraje, byl to zážitek. Převlékli mě do dobové hasičské uniformy, na hlavu mi nasadili lodičku a pamatuji se, že jsem musel jako řidič hasičského speciálu kouřit a přitom jsem nekuřák!

Na konec nám ještě řekněte, zda vlastníte i nějaké další veteránské „přibližovadlo"?

Ne, rád bych, ale nevlastním. Ta naše „erena" je nákladní vozidlo a já bych si proto přál jako dalšího veterána osobní automobil, abych mohl jezdit na srazy i jinam, než po Ústeckém kraji. Je to, myslím, moc hezký koníček.

Praga RN

Výroba: 1933 až 1953, tato 1952
Motor: řadový šestiválec, vodou chlazený.
Objem: 3408 ccm.
Výkon: 72 HP
Převodovka: 4+1
Poháněná náprava: zadní
Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba paliva: 25 l/ 100 km
Obsah palivové nádrže: 100 l