Tím vším má být vybavena nová vlaková souprava RegioPanter, která bude obsluhovat tratě i v Ústeckém kraji.
V Ústeckém kraji budou nasazeny na trase Kadaň Most Ústí nad Labem Děčín a Litvínov Ústí nad Labem. Prvních pět souprav firma dodá v průběhu letošního roku, další budou předávány postupně až do roku 2014.
Čtěte také: Pistoriusová: Musíme zajistit až 13 miliard na nákup nových souprav
Nové elektrické jednopodlažní jednotky vlaku vyrábí společnost Škoda Transportation ve třech variantách. Dvouvozová dvousystémová, třívozová dvousystémová a třívozová stejnosměrná. „RegioPanter je symbolem moderní železniční dopravy třetího tisíciletí," řekl o tom Josef Bernard, generální ředitel firmy, s tím, že jejich nový koncept, navazuje na dlouholetou výrobu elektrických vlaků, užívaných v ČR, na Slovensku nebo v Litvě.
„Veškeré technologické zařízení je umístěno na střeše vozidla, chybí tedy klasická strojovna. Tímto řešením je v maximální míře interiér vozidla využit pro cestující," řekl o technologii vlaku Jiří Paruza, ředitel Škody Vagonka, jež se podílela na vývoji.
Dvousystémové řešení umožňuje provoz na tratích se stejnosměrnou i střídavou elektrickou trakcí, jimiž jsou železniční tratě v republice vybaveny. „To přispívá k flexibilnímu využití souprav v České republice. RegioPantery budou jezdit na tratích v Jihočeském, Ústeckém, Olomouckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji, kde jsou v současné době nasazovány klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy řady 460," řekl o tom Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah.
České dráhy objednaly u Škody Transportation výrobu 19 vlaků tohoto druhu, z toho 15 třívozových a 4 dvouvozové.
Celková hodnota kontraktu dosahuje 2,51 miliardy korun. Nákup všech souprav je spolufinancován Regionálními operačními programy EU ve výši až 40 procent.
„Pokračujeme v modernizaci vozidlového parku na regionálních tratích. Cestující v pěti krajích České republiky budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům, včetně vysokého výkonu a zrychlení, umožní zkrácení jízdní doby," dodal Žaluda z ČD.
Cestující a lidé, kteří železnici využívají často, nebo denně o tom smýšlí celkem rozporuplně. Na jednu stranu žehrají na krácení peněz v regionální dopravě, což má za následek ubývání spojů z jízdních řádů, na druhou stranu oceňují komfort, který může RegioPanter nabídnout. „Je mi sympatické, že tu zakázku dostala česká firma a ne třeba Italové, jako Pendolino," myslí si Jiří Lacko.
RegioPanter - zajímavosti:
Vracení energie zpět do sítě při brzdění zajišťuje elektronika trakčních měničů návrat energie zpět do troleje.
Vysoký komfort - bezbariérový nástup, prostor pro vozíčkáře, jízdní kola nebo kočárky, komfortní sociální zázemí, klimatizace salonu je samozřejmostí.
Wifi Internet - každý vůz je vybaven připojením k internetu prostřednictvím wifi, stejně jako zásuvkami pro počítače.