„Vyčistí to mozek,“ říká devětapadesátiletý Zedníček. Než se stal kapitánem, tak začínal od píky. První loď, kde nastoupil jako lodník, nesla název TR703 Muflon. Postupem času se vypracoval na kapitána, stal se jím už ve svých sedmadvaceti letech.

EKOLOGICKÁ PŘEPRAVA

„Dnes se člověk stane kapitánem po praxi a po splnění praktických a teoretických zkoušek. Za mě to bylo jiné. Měl jsem maturitu v oboru, takže jsem po třech letech mohl jít ke zkouškám,“ vysvětluje dlouhovlasý šífák. 

Nakonec skončil na tlačných remorkérech a v dubnu 1990 si se svým společníkem koupil přívoz. Přesněji se jedná o přívozní prám typu PP20, který byl vyroben v loděnicích ve Valtířově roku 1983. Stejný můžeme najít například na Lipnu, ale tam se jedná o motorový typ.

Zedníček se svým společníkem vlastní bezmotorový přívoz kyvadlového typu. Jelikož pohyb zajišťuje vodní proud, tak se jedná o zcela ekologickou přepravu.

S KOLEGOU PODLE HARMONOGRAMU

V práci se střídá se svým kolegou, mají pro to vytvořený sofistikovaný harmonogram. Na palubě jejich přívozu může být maximálně 30 osob. Obvykle jsou cestujícími lidé, kteří se potřebují dostat do práce a důchodci.

Spoustu zákazníků mají také například při komplikacích na silnici. „V kolizních situacích jsou za využití tohoto přívozu lidi rádi,“ potvrzuje Zedníček.

Posledních několik let panuje na Labi nedostatek vody. Aby mohl přívoz ve Velkém Březně fungovat, musí být hladina minimální ve výšce 130 centimetrů (včera byla kolem 150 cm). „Během roku kvůli suchu nemohou jezdit přibližně dva měsíce,“ zoufá Tomáš Zedníček. 

Denisa Strnadová