Jak dopadnou volby? Emeritní ústecký policejní psycholog a soudní znalec Josef Kovářík po 40 letech zkušeností v oboru se směje, když se dívá na volební plakáty. „Z plakátů kape beznaděj. Všichni slibují hory doly,“ směje se Kovářík, když se dívá na fotografii vylepených plakátů.

Kovářík ukazuje na plakát sociálních demokratů: „Pokud děčínský poslanecký kandidát Foldyna (ČSSD) má na plakátu slogan: „Jenom mrtvé ryby plavou s proudem“, už pro ten slogan bych ho nevolil. Každý člověk ví, že podle potřeby ryby plavou po proudu nebo proti proudu. Takže, slogan je mrtvý, ne ryby.“

Pokud vedle Foldyny je plakát s Okamurou a s heslem „Ne islámu, ne teroristům“, to je zcela srozumitelná hláška či výkřik. „Do jaké míry to je s islámem rozumná hláška z hlediska práva, tedy zda lze islám u nás zakázat, to je již jiná věc, míní psycholog. Dodává, že důležité je, že Okamura nehovoří v zavádějícím obrazu o rybách, ale zcela konkrétně komu chce dát stopku.

Z hlediska psychologa originální Foldynův plakát neříká nic, Okamurův říká střídmé předvolební optimum. Na plakátech vyhrál Okamura,“ hodnotí oba plakáty bývalý policejní psycholog.

„Pokud je vylepený plakát s dvěma chlápky z ANO, jednoho jsem poznal na první pohled a druhého neznám, ale oba říkali svou fotografií totéž: Oba jsou neoholení, taková letmá zarostlost lidské tváře signalizuje zároveň pohodu, ale druhý možný výklad je - mám dost práce a starostí na to, abych se ještě holil.“

Pokud k tomu mají na plakátu ANO slogan, že „Nenecháme se zastavit, změnu dotáhneme“, to je tak obecné heslo, že ho může mít jakákoliv strana, a mohla by ho mít ve válce v dobových frontových novinách i každá tanková divize, protože v totéž by povinně věřil propagandista divize na německé, ruské či americké straně.

Vedle jsou Zelení s naprosto všední reklamou na budoucnost. Tak to vidí psycholog, kterého především zaujalo, že na plakátu je nějaká optimisticky se tvářící žena, což je pro propagační plakát důležité, ale plakát - ač zelený - je ve skutečnosti šedivý a nic neříká.

„Plakát nese slogan o příležitosti, které využijeme. Ale pod tím jsou tři naprosto všeobecné řádky s tím, co slibovali všichni již při krajských volbách. Za takový plakát bych se též nepodepsal. Napsat, cituji: „Dobré školy pro všechny, moderní a rychlá doprava, kvalita a dostupnost zdravotnictví“ – to jsou absolutně obecné slogany typu Dost vody pro velryby. Čili plakát ukazuje spíše koho nevolit,“ upozorňuje Kovářík.
Naopak se mu líbil menší plakát se sympatickou ženskou tváří a sloganem „ Frída – malovat a milovat“. Jenže to bylo lákadlo na divadelní představení kamsi do Děčína.

Hledají se osobnosti

Psycholog upozorňuje na souvislosti: „V celostátních volbách se pomalu začíná uplatňovat stejný trend jako v obecních a krajských volbách. Lidé jsou totálně zklamaní ze současných stran, které jsou u moci od roku 1990. Přitom nové strany a hnutí také nejsou zjevením Božím. Pokud mohou, lidé jdou za jistotou, čili volí osobnosti, které znají.“

Předvolební průzkumy favorizovaly ANO. Kovářík ale varuje: „Slogany neříkají nic. U hnutí ANO spoléhají voliči na nevyřčenou propagovanou hrubou sílu: Když vyhrajeme, tak to převálcujeme. Kdo volil ANO, projevoval víru, nic racionálního. Jenom pár specialistů umí spočítat a zhodnotit jak progresivní silou bylo hnutí ANO v dosavadní vládě.

S hnutím ANO je spojeno trestní stíhání lídra hnutí. Ale to se při volbách myslím mine účinkem. Efektivnost kriminalizujících praktik zdiskreditovala tzv. Kubiceho zpráva. Že šlo o předvolební nenávistný šťouch tehdy pochopil intuitivně každý. Pokud je něco reálného na stíhání vůdce ANO Babiše, význam policejních obvinění byl před volbami tvrdě znehodnocen vzpomínkou na Kubiceho zprávu. Antibabišovci mohou jenom doufat, že lidé nemají paměť, na Kubiceho zprávu si nevzpomenou, ale zareagují na nějaké čerstvé pochyby…,“ uvádí Kovářík.

Dodává: „Voliči jsou také zaskočeni tím, že všichni slibují téměř to samé. Dokonce i Piráti přes revoluční rétoriku jsou spíše utajení zastánci pravého středu, je jim i lhostejné omezení držení zbraní vyžadované EU.“

Čas bezmoci

Psycholog vidí znepokojivý trend: „Je zde v politické oblasti hluboká krize legitimity, podobně jako dříve za socialismu. Tehdejší vládu většina lidí nerespektovala, pouze se podřizovala její exekutivní moci.“

Současné české volby hodně ovlivní i nedůvěra k EU, varuje psycholog: „Občané nedůvěřují EU, která je zklamala svou direktivní mánií korunovanou ještě migračním chaosem. EU nedovedla invazi nelegální migrace na vnějších hranicích tvrdě zkrotit. Tím EU ztrácí legitimitu. Proto odvolávat se v českých volbách na eurospolupráci by bylo polibkem smrti. Mnoho voličů dopředu nepředpokládá, že bude moci důvěřovat nové české vládě, protože bude složena z politické „drobenky“. Jak věřit vládě slepené z několika stran bez zjevně silného mandátu? Budoucí vláda bude opět slepencem ze stran, které si odnesly z voleb jenom něco přes 20 a něco před 10 % hlasů. Nikdo z nich nebude reprezentovat většinu. Možná se mýlím, ale mezi lidmi se šíří skepse.“