VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Psycholog: Řidiči linkových autobusů patří mezi nejdůvěryhodnější profesionály

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ - Ústecký dopravní psycholog Jiří Seidlic se řidičům linkových autobusů nediví, že jsou ve stávkové pohotovosti a zvažovali, zda nebudou 8. března stávkovat. Psychickou způsobilostí profesionálních řidičů autobusů se totiž zabývá 40 let.

8.3.2017
SDÍLEJ:

Jiří Seidlic.Foto: DENÍK/František Roček

„Většina lidí netuší, jak vysoce profesionální a přitom zanedbávanou skupinu zaměstnanců představují," řekl Deníku. Podle něj se řidič v linkovém autobusu i ve městech u MHD vyznačuje zhruba v 80% případů jízdou bez trestných bodů. „To představuje vysokou psychickou zátěž," dodal Seidlic.

Čtěte více: Stávka nebude. Kraj založí vlastní autobusovou dopravu

Upozorňujete, že na rozdíl od jiných profesí mají řidiči hromadné dopravy daleko větší zátěž. Můžete ji popsat?

Mezi zátěžové faktory se řadí časová tíseň, vysoká odpovědnost, musí se vyrovnat s monotónním režimem práce, což zvyšuje unavitelnost organismu. Významný konfliktní faktor představují nálady cestujících.

Řidiči si podle vás zaslouží vyšší ohodnocení i kvůli jejich zdraví. O jaké jde zdravotní důsledky?

Na zdravotním stavu řidičů se jejich práce projevuje zejména na zvýšeném krevním tlaku, který se projevuje zhruba u 50 % profesionálů.

Považujete řidiče za vysoce důvěryhodnou skupinu profesionálů. Čím můžete oficiálně podložit toto vysoké ocenění?

Psycholog vyšetřuje řidiče autobusů řadou standardizovaných osobnostních zkoušek a přístrojových vyšetření např. kvůli odolnosti vůči stresu, kvalitě resp. trvalosti pozornosti a kvalitě rozhodovacích osobnostních faktorů, mezi nimiž je např. rychlost a správnost rozhodování. Důležité pro bezpečí jízdy je např. výskyt četnějších mentálních bloků. Jedná se o identifikaci chyb ve zkoušce pozornosti a zbrklost.

Čtěte také: Ústecký řidič vydělává 108 Kč na hodinu. V trolejbusu chce být až do důchodu

Co z toho vyplývá v kontextu stávkové pohotovosti řidičů?

Zatímco u řidičů trolejbusů a autobusů MHD v Ústí bylo vládní rozhodnutí respektováno a řidiči si polepšili v platech zaslouženě bezmála o 8 tisíc korun, o řidičích linkových autobusů se neúměrně dlouho jedná. Proto se přimlouvám u vedení Ústeckého kraje a dopravních společností: Řešte tento problém. Jde o platy velmi důvěryhodných a zodpovědných lidí. Nezapomeňme, že, profesionálních řidičů ubývá. Někteří řidiči raději odcházejí za volanty mezinárodní kamionové dopravy. Kamionoví dopravci mají dlouhodobě nedostatek profesionálních řidičů s dlouhou zkušeností. Pro ně jsou řidiči autobusů doslova darem z nebe a řidiče přeplatí.

Můžete uvést jeden nejpádnější důvod, proč jsou pro cestující hromadné dopravy profesionální řidiči tak cenní?

Dopravní policie v roce 2016 vyšetřovala v Ústeckém kraji celkem 10 002 nehod vozidel, z toho jenom 152 nehod autobusů a 23 trolejbusů. Přitom ze všech řidičů v kraji jsou to jistě řidiči autobusů, kteří stráví za volantem nejvíce času.

Mohlo by vás zajímat: První vážné zranění na novém úseku D8. Zasahoval i vrtulník záchranářů

Autor: František Roček

8.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Masarykova nemocnice, ilustrační foto.

Noční déšť vytopil ústeckou porodnici a na týden omezil provoz

Policie, ilustrační foto.

Na muže spadlo auto z heveru, na místě zemřel

Mikuláš Peksa, Piráti: Naši voliči přišli odevšad

Ústecký kraj, Litoměřice - „Jako první věc se podívám na těžbu lithia,“ slibuje nový poslanec Mikuláš Peksa. Krajský lídr Pirátů pochází z Litoměřic.

Městský ples bude poprvé v Ústí, náměstci předají ženám růže

Ústí nad Labem - Krajské město chystá svůj první ples. Dá na něj 900 tisíc korun. 

Arma je bez trenérů. Odvolala Skálu i Fouska

Ústí nad Labem - Fotbalisté Army budou mít nového trenéra. Vedení klubu v pondělí odvolalo trenéra Jiřího Skálu i asistenta Petra Fouska. Náhrady by měl klub představit v úterý.

FOTO: Štola Lehnschafter lákala až do noci

Mikulov v Krušných horách – Na sobotní hornický den do štoly Lehnschafter v Mikulově se i přes nepřízeň počasí dostavilo poměrně dost návštěvníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT