"Kvitujeme, že jsou nějaké posuny v jednání o našich platech, ale rušit stávkovou pohotovost nebudeme. Počkáme do výplaty za leden a pak se uvidí," řekl Kuchynka. O stávkové pohotovosti řidičů čtěte také: Stávková pohotovost trvá. Řidiči peníze ještě nemají

Podle Svazu dopravy se průměrné mzdy šoférů linkových autobusů loni pohybovaly v rozmezí 22 až 23 tisíc korun hrubého. Teď by měly vrůst zhruba o 7800 korun. Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč.

NA PŘÍPLATKY TAKÉ ZATÍM ČEKAJÍ

Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč nebo jim byl nově zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. "Jakým způsobem se bude platit příplatek za práci v náročném prostředí, doposud nevíme," řekl Kuchynka.

Autobusy čtyř dopravců v Ústeckém kraji převezou denně 55 tisíc cestujících. Tři společnosti se shodly, že jsou schopné pokrýt růst nákladů na mzdy zhruba měsíc. Dopravci nyní mají předat kraji přesné údaje, o kolik by měla vzrůst cena za ujetý kilometr, aby tak firmy pokryly zvýšení platů řidičů.

Ústecký kraj odhaduje, že na zvýšení mezd řidičů bude potřebovat 75 milionů korun. Návrh úprav platných smluv s dopravci si chce nechat samospráva posoudit od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) v pátek při setkání s dopravci a odboráři v Teplicích uvedla, že za současnou situaci mohou špatné smlouvy s dopravci, v nichž roli hrála pouze nejnižší soutěžená cena. Řešením situace je podle ní úprava současných smluv nebo vypsání nového výběrového řízení.