„Tento materiál jsme zveřejnili na základě pozitivního rozhodnutí na popud žádosti," řekl Deníku Jakub Žižka z tiskového oddělení Ministerstva dopravy České republiky.

Zatímco jako nejztrátovější se jeví spoj Ostrava Opava Krnov Olomouc, stranou nezůstává ani linka mezi Ústím nad Labem a Libercem. Ta podle ministerstva prodělávala přes 140 korun na jeden kilometr.

„Ztráta nebo zisk jednotlivých linek je ovlivněn například náklady na trakční energie, počtem a stářím použitého vozidlového parku, počtem a platovým zařazením personálu, prováděnou údržbou a opravami vozidel, rozsahem dopravy a dalšími ekonomickými ukazateli," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tyto údaje jsou přirozeně každou společností chráněny jako obchodní tajemství. Konkrétní bilanci za rok 2011 nebo 2012 se Deníku nepodařilo získat.

Podle společnosti RegioJet trvalo poskytnutí údajů dlouhých čtrnáct měsíců.

„Celé toto období provázela snaha určitých úseků ministerstva dopravy informace vůbec neposkytnout a mnohá porušení zákonů zejména v oblasti nedodržování zákonem daných lhůt," řekla Markéta Jančurová, právní zástupce společnosti RegioJet.

Zatímco většinu zveřejněných informací o dotovaných spojích berou České dráhy jako obchodní tajemství, RegioJet má opačný názor.

„Poskytnuté a zveřejněné informace nejsou obchodním tajemstvím Českých drah. Žádné informace související s veřejnými prostředky nemohou být označeny jako obchodní tajemství. Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura.

RegioJet zároveň vyzval ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby ukončil působení Petra Žaludy v čele Českých drah.

Dotované trasy

 - Nejztrátovějším spojem je rychlík z Ostravy do Olomouce, kde stát doplácel 225 korun na kilometr

 - Trasu Ústí nad Labem Liberec dotoval stát 140 korunami na kilometr