Rychlovlak spojující Berlín s Prahou a následně i s dalšími evropskými velkoměsty povede nejspíše přes Ústí nad Labem. Při jednáních se na tom shodli český ministr dopravy Dan Ťok a jeho saský kolega Martin Dulig. V úvahu přichází varianta nové cesty údolím Labe při využití tunelu.

Železniční spojení Berlín Drážďany Praha má podle Ťoka na německé straně velkou podporu.

„Prioritou pana ministra bylo vysokorychlostní spojení, které je myslím jeho zásadním politickým motivem," řekl Ťok ČTK. „Dohodli jsme se, že dáme dohromady Evropské sdružení pro územní spolupráci, které by se zabývalo prosazením právě této varianty do sítě vysokorychlostních tratí," dodal.

Dlouhá doba

Stavba trati ale není otázkou měsíců nebo několika blízkých let. Odborníci mluví o horizontu dvaceti i více roků. „Vysokorychlostní tratě a železniční záležitosti, ty trvají většinou dlouho," upozornil před nedávnem ministr Ťok.

Na ústecké radnici kolem nejnovější informace vládne nadšení. Místní politici se obávali, že by se trať mohla krajskému městu vyhnout. Zastupitelé jako jeden z prvních úkolů, který dali primátoru Josefu Zikmundovi, bylo jednat s vládou o tom, aby dráha měla v Ústí zastávku. „Je to velmi pozitivní zpráva," řekli v pondělí deníku radní Yveta Tomková a David Daduč.

Rychlý a moderní vlak by přivítali i Ústečané. „Být třeba za necelou hodinu v Praze nebo Drážďanech by bylo skvělé," uvedl Daniel Vosáhlík.

Nová stanice

Rozhodnutí zatím pro Ústí nad Labem nic neznamená. Dávat trať do připravovaného územního plánu je podle radního Daduče zatím předčasné. „Nejdříve musí rozhodnout vláda, pak si to musí do svých dokumentů zapracovat kraj a nakonec bude čas na nás," vysvětlil.

Na stanici prý místo v Ústí nad Labem je. Mohla by se nacházet někde poblíž západního nádraží.