„Předčasné ukončování školní docházky je jev aktuální nejen v Ústí, ale celoevropsky. Naším cílem je zaměřit se na roli rodičů," uvedla na magistrátním webu koordinátorka projektu Tereza Dostálová.

Klíčoví jsou rodiče

Na projektu pracuje Místní podpůrná skupina složená ze zástupců města, kraje, škol či neziskových organizací. Ta připravuje Místní akční plán, který má navrhnout postupy jak situaci zlepšit.

„Cílem Preventu je rodiče vtáhnout do prostředí školy, kterou navštěvují jejich děti. Vzbudit v nich zájem. Pak je naděje, že budou potomky do školy posílat," uvedl ředitel ústecké pobočky Člověk v tísni Vít Kučera.

Projekt Prevent Mezinárodního projektu na prevenci předčasného ukončování školní docházky se účastní devět evropských měst. V Ústí Prevent potrvá do dubna 2015. Náklady projektu jsou 1,2 milionu korun, téměř 85 % uhradí dotace. Projekt cílí především na sociálně slabé rodiny. Ke vzdělání chce motivovat žáky i jejich rodiče.

Organizace v projektu působí jako konzultant. Jejím úkolem bylo například vypracovat statistiku absencí žáků v ústeckých základních školách.

„Čísla si vedou ředitelé škol, město jako zřizovatel je k dispozici zatím nemělo. Situaci sledujeme dva roky a obecně lze říct, že se docházka žáků zhoršuje. Nejčastěji samozřejmě tam, kam chodí děti ze sociálně vyloučených lokalit. Žebříčky škol ale dělat nechceme," vysvětlil Vít Kučera.

Jako hlavní důvod předčasného ukončování školní docházky vidí ředitelé škol právě nízkou motivaci rodičů. Podle těch, kteří se účastnili posledního jednání skupiny, dospělým chybí motivace děti ve vzdělání podporovat, protože rozdíl mezi životem na dávkách a špatně placenou prací je příliš malý.

„Jedna z přítomných matek uvedla, že zažila posměch jiných rodičů za to, že chodí do práce. Pracující Romové mohou mít problém zapadnout do společnosti. Nezapadnou mezi nepracující Romy, ani mezi bílé," uvedla v zápise z jednání Tereza Dostálová.

Sami rodiče jsou často nevzdělaní a nemají pocit, že s vyšším vzděláním se situace jejich dětí významně zlepší. Jedním z prostředků, jak rodiče motivovat, by proto mohlo být omezení sociálních dávek v případě, že děti nebudou do školy posílat.

„Nicméně aktivita města by se neměla omezit pouze na to. S těmi lidmi je třeba dále pracovat," shodli se diskutující.

Pomohou s učením

Osvědčenou formou jsou například nízkoprahové kluby a další mimoškolní aktivity. Potíž je, že v některých čtvrtích zatím nejsou nebo kapacitně nestačí. Na pětadvacet rodin už také využívá další program organizace Člověk v tísni doučování v rodinách.

„Lektoři jsou studenti univerzity, kteří tak zase získají praxi. Docházejí do rodin a pomáhají s látkou, kterou děti nezvládají," objasnil Kučera.

Další metody jak situaci zlepšit by měl přinést právě projekt Prevent. Účastní se ho devět evropských měst, která si budou vyměňovat své zkušenosti. V Ústí potrvá do dubna 2015 a jeho náklady jsou téměř 1,2 milionu korun.