Třeba sourozenci Eliška a Martin z ústeckých Neštěmic. Chodí do třetí a páté třídy. Poslední měsíc a půl ale doma plní úkoly a snaží se občas přihlásit na distanční výuku. Ovšem kvůli technickým omezením a jednomu počítači, který mají s rodiči společný, se na hodinu nedostanou oba. A to ani přes mobilní telefon, jelikož rodiče kladou důraz na soukromí a nepřejí si, aby jejich děti padly do osidel sociálních sítí a her. „Já se už těším na kamarády ve třídě. Taky mě baví zeměpis a matematika, jenže bez učitele to není tak zajímavé,“ vylíčil klučina, který se poslední týdny mohl spojit s kamarády jen občasnou esemeskou a telefonem.

Jejich rodiče Michal a Kateřina čekají na návrat dětí do škol doslova jako na smilování boží. Tatínek pracuje sice v home office, takže maminka nemusela s dětmi zůstat doma a být odkázaná na vládní pomoc, ale uvařit, uklidit, dohlédnout na děti, zda se učí a zároveň osm hodin vytvářet pro zaměstnavatele nějaké hodnoty je pro něj na hranici možného. „Zázrak, že jsem se nezbláznil, protože večer padnu do postele naprosto grogy. Katka taky, jelikož u nich v práci odpadla třetina zaměstnanců, takže dělá přesčas. Ale aspoň dělá, jiní o zaměstnání přišli. Děcka už jsou tak rozjívená, že je sotva zvládáme, potřebují ven z bytu jako sůl. Nejhůř dovádí večer,“ postěžoval si tatínek Michal s tím, že návrat dětí do školy pro něj bude vysvobozením.

Podle Pavly Pejšové, která se zabývá krizovou intervencí v krizovém centru Spirála, může mít vliv na chování dětí chybějící sociální kontakty, kroužky a sporty, protože nevědí, kde si vybít svůj přetlak, nemají kde zažít radost z úspěchu. „Pokud musejí být neustále doma a rodiče jsou přetížení, je to pro ně náročné. Den je pak pro děti strašně dlouhý. Pomůže například chození na společné procházky, společné hraní deskových her,“ vysvětlila.

Na školáky se podle náměstka ústeckého primátora Michala Ševcovice už připravují všechny školy ve městě. „My se dohodli s řediteli na společném postupu. Budeme respektovat vládní nařízení, důležité je, aby si školy připravily rotaci tříd, aby to bylo v souladu s doporučením a metodikou ministerstva školství. Důraz klademe na bezpečnost, zvýšený úklid, hygienická opatření. Doufám, že to všichni zvládnou,“ poznamenal.

Jako se rodiče mnohdy těší, až děti vyrazí na výuku, ve školách se už těší na své žáky. Například v krásnobřezenské ZŠ Anežky České. Tam se na rozdíl od jarního období povedlo pedagogům podchytit na online výuku 99 procent žáků, zajistit jim otevřenou jídelnu, kde to bylo potřeba, ve spolupráci s mobilním operátorem na tři měsíce i mobilní připojení, zapůjčit laptopy a další. Nastoupí jim kompletně první stupeň, devátá třída a střídat se bude druhý stupeň. Pět tříd jeden týden, čtyři druhý.

„Je to paráda, když tu budou děti. Největší problém bude udržet homogenitu skupin, v družině to bude nesmírně náročné. I když ministerstvo povolilo skupiny po ročnících, máme málo vychovatelek. V jídelně každý ví, jak kterou skupinu a kam odvést, máme očíslované stoly, připravené rozestupy. Školáci, kteří si přijdou pro oběd a ponesou si ho domů, se s těmi na prezenční výuce vůbec nepotkají,“ dodala zdejší ředitelka Jindra Šteflová.

18. listopadu se do škol vrátili žáci prvních a druhých tříd základních škol a všichni žáci speciálních škol. 30. listopadu půjdou děti ze zbývajících tříd 1. stupně a 9. třídy, další třídy 2. stupně se budou ve škole střídat. S výjimkou speciálních a mateřských škol budou ve školách i ve třídách povinné roušky.