Před čtrnácti lety získalo Činoherní studio Cenu Alfreda Radoka jako nejlepší divadlo roku. V pátek jeho herci možná sehráli poslední představení historie. Ústečtí radní ze dne na den změnili systém, jak divadlo chtějí financovat. Jeho vedení nemá na provoz.
„Nejspíše je to poslední představení. Nemáme na výplaty na únor a nechci, aby herci hráli zdarma," řekl ředitel Vladimír Čepek.
Psali jsme: Město žene Činoherák do krachu
V pátek odpoledne navíc byl na jednání správní rady. Tam se dozvěděl, že by divadlo mohlo dostat překlenovací úvěr. „Někdy do 15. února. Ale to řekla správní rada, ne město," upozornil.
U herců, kterým to krátce před představením řekl, návrh neuspěl. „Půjdeme do stávky. Máme podporu řady divadel," tvrdili někteří. Podle nich je návrh směšný.Vedení divadla totiž neví, zda peníze z grantů dostane. A pokud se město zaručí, že ano, pak je podle nich celý grantový systém jen fraška. Vše rozhodnou o víkendu.
Sdělení na facebookových stránkách Činoherního studiaVážení diváci a přátelé Činoherního studia. Dnes vás srdečně zveme na pohřeb Činoherního studia. Od 1. února nemáme žádné prostředky na provoz a díky tomu rušíme veškerá naše představení a zastavujeme provoz. Večer od 18.00 budeme všichni v divadle a zodpovíme veškeré dotazy, které případně budete mít. Romeo a Julie bude! Přijďte se s námi rozloučit.
Radní Jan Eichler, který je i předsedou správní rady divadla, tvrdí, že není žádný důvod k přerušení činnosti. Podle něho Činoherák má na účtech dostatek peněz k úhradě svých závazků do poloviny března. Radní proto řediteli přikázali zajistit chod divadla, dementovat svá vyjádření a pracovat na grantech.
„Rozhodnutí ředitele Čepka přerušit činnost divadla učiněné bez předchozí konzultace se správní radou považuje správní rada za zcela nepřijatelné," uvedl. ČTK řekl, že nepředpokládá, že by Činoherní studio nemělo v grantovém řízení uspět.
Zpráva z jednání Správní rady Činoherního divadla
Správní rada odpoledne nabídla Činohernímu studiu překlenovací úvěr, aby měl soubor peníze na únorové výplaty. To herci ale odmítají a zvažují stávku.
Správní rada Činoherního divadla, o.p.s., přizvala na své dnešní mimořádné jednání ředitele Vladimíra Čepka
Správní rada po konstatuje, že není žádný relevantní důvod k přerušení činnosti divadla, které má na svých účtech dostatek finančních prostředků k úhradě svých závazků do poloviny března. Rozhodnutí ředitele Čepka přerušit činnost divadla učiněné bez předchozí konzultace se správní radou považuje správní rada za zcela nepřijatelné. Jeho vyjádření v médiích a na webových stránkách divadla, že od 1. února nemá divadlo žádné prostředky a proto je nuceno pozastavit provoz, jsou hrubě nepravdivé.
Správní rada konstatuje, že pokud něco ohrožuje existenci divadla, pak je to zejména nepochopitelná nečinnost ředitele Činoherního divadla při získávání prostředků pro tuto obecně prospěšnou společnost a jeho dnešní neuvážené kroky.
Správní rada uložila řediteli Čepkovi
- zajistit provoz divadla bez jakýchkoliv přerušení,
- dementovat nepravdivé informace šířené v médiích
- zahájit neprodleně práce na žádostech o městské granty tak, aby Činoherní divadlo, o.p.s., uspělo v dotačním řízení a získalo 12 milionů Kč vyčleněných v rozpočtu města.
Za správní radu Činoherního studia, o.p.s.
PhDr. Jan Eichler, předseda
Ústečany, kteří v pátek přišli na údajně poslední představení divadla, rozhodnutí města rozladilo. Herce k prasknutí narvané divadlo přivítalo potleskem. Někteří fanoušci měli slzy v očích.
Město ve svém vyjádření na internetových stránkách v pátek uvedlo, že na nové koncepci financování činohry odborníci pracovali dlouho. Podle zjištění redakce to není pravda.
Kulturní komise, která by měla projednávat všechna důležité rozhodnutí a připravovat koncepce, se vším zabývala teprve v minulém týdnu. Jeden z členů komise pod podmínkou anonymity prozradil, že komise na tomto materiálu vůbec nepracovala a dokonce se na něm neshodla. „Nebyl to náš návrh. Přišel hotový na papíře, krátce před naším zasedáním. My k němu žádné doporučení nedali," řekl.
Co si o situaci v Činoherním studiu myslí známé osobnosti?
Ivan Trojan, herec:
Řekne-li někdo Ústí nad Labem, první co mě napadne, je Činoherní studio. Je totiž nedílnou součástí tohoto města. Vždyť ústeckým Činoherákem prošly dějiny českého divadla. Grossman, Schorm, Kačer, Krobot, Rajmont, Suchařípa, Bartoška, Heřmánek, Zedníček, Schmitzer, Hrušínský, Pokorný, Lang, Czesany…
Vždy se tu dělalo divadlo, na které se jezdilo z celé republiky a často i z celé Evropy. Divadlo, které vždy mělo co říct a platí to i dnes!!!
Takové divadlo nemůže a nesmí zaniknout!
Žádám kompetentní lidi, aby přehodnotili toto nepochopitelné rozhodnutí. Rozhodnutí, které by se zařadilo mezi nejhorší polistopadové „zářezy" v české kultuře.
Miroslav Krobot, režisér, herec a dramatik:
Činoherní studio v Ústí bylo a je výborná značka a pro mě srdeční záležitost, takže si neumím představit, že by nebylo.
David Suchařípa, herec:
Činoherní studio v Ústí nad Labem je synonymum k boji proti komunismu. Zrušit takové divadlo je krok o třicet let zpátky. No culture, no future.
Lenka Krobotová, herečka:
Je absurdní a nepochopitelné, že se někdo dokáže k tak osobité scéně s dlouholetou tradicí, jako Činoherní studio bezesporu je, takto chladně postavit… Ať už jsou úmysly jakékoli, je nemyslitelné, aby se takto kvalitní soubor - semknutý, chválený a v plné formě - dozvěděl ze dne na den bez jakéhokoli důstojného jednání či alespoň varování, že zůstává bez financí a jde do výběrového řízení, přestože mu byly městem finance slíbeny… A soubor v plné sezóně pracuje…
Jiří Pokorný, režisér a dramatik:
Činoherní studio bylo vždy čelním českým divadlem i reprezentativním vývěsním štítem severních Čech.
Bez jeho existence si není možné nejen město Ústí nad Labem, ale celý severočeský region vůbec představit. Teď už chybí jen začít zavírat školy a kina. Když jsem se dnes zprávu o současném ukončení činnosti ČS dozvěděl, musel jsem jít na vzduch.
Dočasní magistrátní úředníci se sice znemožnili, ale doufám, že se najde vyšší moc, která nedovolí zmarnit padesát let mimořádné tvůrčí práce. Někdo kulturní, což je podle mne lidskosti, vzdělání a pokroku oddaný člověk. Někdo, kdo bude chápat skutečnou povahu peněz tak, aby je uměl spravovat a rozmnožovat pro prospěch všech. Vidím že se to tam jen hemží diletanty na všech úrovních.
Proč si dávají takové platy, když berou práci jiným? Proč neumí hospodařit? Když nebude na dárky, tak se zruší vánoce? Vždyť jen překlad slova politika říká jasně, že jde o lidi a já to vnímám jako službu lidem.
Jde o tristní ukázku politické svévole a nekompetentnosti. Naprostou blamáž těch, kterým byla svěřena důvěra.
Bezohlednost tohoto činu si doufám vykoleduje přímou a kloudnou debatu na širším poli, která by se ve slušné společnosti byla bývala konala dlouze a erudovaně již dříve.
Můj současný názor je, že by měl magistrát města Ústí nad Labem vzít dotace sám sobě a urychleně ukončit svou činnost, dřív než napáchá ještě více škod. To ale neudělá.
To, co si netroufli komunisti, teď bezostyšně provedou bezejmenní, neznámí úředníci, kteří by se v případě osobní nouze zřejmě klidně stali městskými katy.. Hanba jim! A nám, pokud si to necháme líbit!
Michal Dočekal, režisér a ředitel činohry Národního divadla:
Pro každého, kdo se v posledních čtyřiceti letech zajímal v Česku o divadlo znamená Činoherní studio značku kvality.
A nejen to - je i duchovním dědictvím, které jde od Pavla Fialy, Evalda Schorma přes Ivana Rajmonta, Jiřího Pokorného až k nynějšímu Filipu Nuckollsovi. A pokud by tato jména veřejnosti nic neříkala jistě znají Jiřího Bartošku, Tomáše Töpfera, Jiřhoí Schmitzera, Ivanu Chýlkovou a Martina Fingera či Romana Zacha a další a další.
Pro mne osobně je ČS spojeno zaprvé s několika divadelními iniciačními zážitky, kterými byly představení Tří sester, Goldoniáda a hry Karla Steigerwalda, pak jsem na začátku své profesní kariery intenzivně vývoj ČS sledoval a i "žil" se svými generačními souputníky-Jiřím Pokorným, Michalem Langem a Davidem Czesanym - v závěru této éry jsem v ČS i režíroval /Shopping and Fucking/-, prožil jsem s divadlem povodně i dlouhotrvající rekonstrukci a navštěvoval představení v divadelním sále Setuzy/ a nyní sleduji práci mladších kolegů. K žádnému mimopražskému divadlu nemám tak dlouhý a intenzivní vztah
V Činoheráku jsem byl, když teroristi zaútočili na Dvojčata - ohrožení tohoto divadla vnímám rovněž jako svého druhu teroristický útok - braňme se mu!