Vlak srazil 74letého muže nedaleko zastávky Bílina – Kyselka, smetl člověka i ve stanici Chomutov – město, když se tam pohyboval v kolejišti. Nepozornost, neopatrnost nebo snaha vzít si život stála loni také za dalšími dvaceti tragickými střety člověka s vlakem, které se odehrály na kolejích v Ústeckém kraji. Další člověk přišel o život na přejezdu, v jednom případě šlo o pracovní úraz.

Drážní inspekce v roce 2022 vyšetřovala v Ústeckém kraji celkem 151 mimořádných událostí. Zemřelo při nich 24 lidí, 21 bylo zraněných. „Počet mimořádných událostí, usmrcených a zraněných osob se celorepublikově vrátil na hodnoty před začátkem pandemie covidu. V roce 2022 zemřelo na všech dráhách 249 lidí,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Lékař a pacient - Ilustrační foto
Špatné vyhlídky. V kraji chybí praktici, zdravotní stav populace je žalostný

Oproti roku 2021 došlo ke zvýšení počtu událostí také v Ústeckém kraji, předloni jich vyšetřovatelé evidovali 133. Mrtvých bylo stejně jako letos, zraněných 16. „Zatímco v letech 2020 a 2021 zaznamenala Drážní inspekce celkově nižší počty mimořádných událostí, v minulém roce se jejich počet přiblížil stavu v letech 2017 až 2019. V porovnání s rokem 2021 došlo k nárůstu počtu mimořádných událostí o více než 16 procent. Současně s nárůstem počtu mimořádných událostí se celorepublikově zvýšil počet usmrcených osob o téměř 21 procent a počet zraněných o necelá 4 procenta,” pokračoval Drápal.

Vůbec nejvíce mrtvých v posledním desetiletí bylo v kraji na kolejích v roce 2016, tehdy se odehrálo 28 případů. Naopak nejméně se umíralo v roce 2018, kdy bylo 12 případů.

„Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistikách každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem, tedy chůze po trati, přecházení kolejí mimo přejezd a podobně, přičemž v roce 2022 byl počet střetů vlaku s osobou vyšší v porovnání s rokem 2021 o 26 procent,” řekl mluvčí Drážní inspekce.

Policie, úsekové měření rychlosti, radar. Ilustrační foto
V Ústeckém kraji chybí téměř 600 policistů, starostové chtějí systémové změny

Loni se v Ústeckém kraji odehrálo 27 střetů člověka s vlakem v kolejišti. Zemřelo při nich 22 lidí, 4 se zranili. V celé republice při takových střetech zemřelo 200 lidí.

Více než třetina událostí jsou sebevraždy

Za střety je nepozornost či neopatrnost, tedy různé přebíhání kolejí, chození po kolejích, přehlédnutí vlaku a podobně, ale také sebevraždy. Podle dat Drážní inspekce z předchozích let je více než třetina těchto událostí právě z důvodu, že člověk se rozhodl ukončit svůj život. „Před lety jsme zpracovávali analýzu, kolik procent ze všech střetů připadne na prokazatelné sebevraždy. Tehdy to vycházelo na 35 až 40 procent všech střetů vlaku s osobou,“ sdělil Martin Drápal.

„K nárůstu počtu mimořádných událostí došlo celorepublikově i na železničních přejezdech, kde jsme v roce 2022 evidovali celkem 166 střetnutí,” uvedl mluvčí inspekce. V Ústeckém kraji se vyšetřovatelé loni zabývali 17 událostmi na přejezdech. Zemřel při nich jeden člověk, 14 se zranilo.

Útoky na vlaky na trati Most - Moldava.
Kousek od neštěstí. Kamení, olej na kolejích. Kdo útočí na vlaky?

Drážní inspekce loni řešila také řadu problémů při provozech vlaků. Třeba když v lednu jel osobní vlak za návěstidlo zakazující jízdu a následně vykolejil na výhybce, nebo když v únoru prověřovala nezajištěnou jízdu vlaku v Děčíně. V Bílině v březnu vykolejilo drážní vozidlo, v říjnu zase řešili nedovolenou jízdu vlaku za návěstidla, která ji zakazovala.

Nejvážnější byla ale z pohledu následků nehoda z 18. března v Obrnicích. V areálu soukromé firmy tam při posunování nákladních vozů vykolejil jeden z vozů. Při nehodě zemřel posunovač. „Při posunu došlo k proražení zarážedla, vykolejení a usmrcení posunovače,“ řekl tehdy generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.