Prackovická estakáda se přestala hýbat a svah je stabilní. Takové je stanovisko Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého je problematická část dálnice D8 nad Prackovicemi a Litochovicemi. Termínově se tak posune avizované dlouhodobé omezení v nestabilním úseku, kde měly na mostech probíhat od března do podzimu další jistící práce.

O stabilitě svahu mají vypovídat hodnoty získávané z více než stovky měřících bodů v okolí stavby. „Situace na tomto úseku je v tuto chvíli tak dobrá, že se ho nechystáme uzavírat na celou letošní stavební sezonu. Je to nejlepší důkaz toho, že dálnici neustále sledujeme a s vývojem můžeme být spokojení,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na uklidnění svahu mají podle Rýdla pozitivní vliv kotvící prvky, které stavaři loni vybudovali. Nestabilní svah zajišťuje na téměř čtvrtkilometrovém úseku 120 pilotů pod náspem mostu. Plánovaná vysokotlaká injektáž betonu u pilíře horní i dolní estakády, při které se měly mosty půl roku střídavě zavírat, se tak odkládá.

Stínové ŘSD však o stabilitě území přesvědčené není. Skutečnost, že ŘSD odmítá vydat naměřené hodnoty z přístrojů umístěných ve svahu, je v tom utvrzuje.

„Nám i dotčeným obcím zablokovali veškerý přístup k informacím. Jejich poskytnutí urgujeme i přes ministerstvo dopravy, ale naměřené hodnoty stále tají,“ říká soudní znalkyně v oboru stavebnictví a šéfka stínového ŘSD Miloslava Pošvářová.

Podle ní tím ŘSD porušuje zákon o poskytování informací. „Zdůvodňují to tím, že data jsou součástí soudního sporu k sesuvu, což je ale nesmysl. Jestli je vše tak v pořádku, jak tvrdí pan Rýdl, ať poskytnou veřejnosti údaje o měření,“ žádá Pošvářová.

V Litochovicích a Prackovicích jsou o bezpečnosti estakády přesvědčení i přes to, že výsledky měření také neviděli. „Stav nebude asi stoprocentní, ale zřejmě je stavba v odpovídajícím technickém stavu,“ myslí si starostka obcí Andrea Svobodová Křešová.

Práce na svahu ovšem nekončí. Silničáři na jaře provoz v uvedeném úseku dálnice omezí na několik dní během kontrolní injektáže betonu ve stávajících pilotech. Až potom se ukáže, zda budou v létě stavaři v injektážích za až 300 milionů korun pokračovat.

Vícepráce na šestnáctikilometrovém úseku dálnice D8 přes České středohoří stály přes 7 miliard korun. Podle ŘSD by stavba měla být úplně hotová letos.

Prackovická estakáda
Poslední část D8 se otevřela 17. prosince 2016. Řidiči museli kvůli zajišťovacím pracím jezdit na prackovické estakádě v jednom pruhu ve společném jízdním pásu. Silničáři zprovoznili estakádu v plném profilu 20. září 2017.