To je jen krátký popis osudů Pragy Lady z roku 1938, jíž vlastní Jan Bělohorský, další ze členů ústeckého Veteran Car clubu AMK Česká brána. „Koupil jsem ji v Liberci roku 1993," popisoval své první skutečné setkání s „Lejdynkou", jak svému veteránovi říkají.

„Toto auto fabrika expedovala z výroby 20. srpna 1938, do města Aše pro Johana Klipela," upřesnil historii svého mazlíka na čtyřech kolech.

„Jenže už 1. října obsadil Hitler československé pohraničí, takže auto nebylo registrováno v Československé republice, ale v Německu."

Když se nad těmi daty zamyslíte, zákonitě musíte dojít k zajímavému závěru ohledně prvního majitele tohoto automobilu. Už když ji objednával, musel přinejmenším tušit, ne li s jistotou vědět, že Sudety zanedlouho Německo obsadí, vzhledem k tomu, kde má Lady umístěný volant.

Když se dostala do rukou Jana Bělohorského, potřebovala generální opravu. „Udělal jsem si ji sám, včetně podvozku, karoserie, laku a elektrické instalace," pochlubil se hrdý majitel. „Jen čalounění jsem si nechal udělat nové. Odpovídá barvou původnímu čalounění, ze kterého zůstalo jen to na stropě."

Do provozu se Lady vrátila až po zhruba jedenácti letech, v roce 2004. Ani pak to neměla historická Praga jednoduché. „Od té doby jsem musel udělat výbrus motoru, opravu vodní pumpy a opravu převodovky," líčil své trable Bělohorský.

Naštěstí konstrukce tohoto vozu umožňuje všechny práce provádět takříkajíc „na kolenu".

„Všechno je na tomto autě logicky uspořádané. O jeho spolehlivosti svědčí, že ještě nikdy se nenechalo odtáhnout a vždy nás dovezlo domů," pochvaloval si.

Jeho přátelé z ústeckého klubu veteránů neopomenuli připomenout, že Praga Lady se účastní soutěží, a že už získala několik cen. Tajemník klubu Daniel Slapnička pak prozradil, že jeho majitel, bývalý starosta Dobkovic, sebou vozí i příbuzné.

„Například sebou bere manželku a vnoučata, vždycky jsou dobově oblečení. Znáte to z filmů, kalhoty s jednou kšandou, čepici a podobně," smál se Slapnička.

„Skvěle to dotváří kolorit starých časů, kdy jste jiná auta na silnici nepotkali."

Praga Lady

Rok výroby: 1938

Výrobní číslo: 51 422

Motor: řadový čtyřválec

Výkon: 35 koní/3500 ot. min.

Rychlost: 95 km/hod

Spotřeba: 12 l/100km

V páté sérii vyrobeno: 500 kusů

Cena v době výroby: 40 800 předválečných Kč