„Někteří řidiči si stěžují, že nemohou využít odstavných parkovišť k povinné přestávce, protože bývají plné kamionů, které tam zastaví jenom na chvíli, aby si půjčili mýtnou krabičku,“ uvádí Ústečan Alexandr Sokolov, který po D8 jezdí do Německa.

Dodává, že jde o nečekaný problém, protože řada řidičů od menších firem, především z Balkánu, si jenom pronajímá „mýtné krabičky“ - elektronický systém evidence mýtného. Řidiči přejedou českou hranici, uzavřou pronájem elektronického systému a po průjezdu republiky na českých hranicích opět pronájem ukončí. Aby to mohli udělat, musí řidiči zastavit, na čerpací stanici pohonných hmot uzavřít smlouvu, tedy vyplnit formulář a převzít jednotku. Totéž musí řidič udělat, když chce „mýtnou krabičku“ vrátit. Řidičů je tolik, že mnohdy dokážou doslova ucpat okolí čerpacích stanic.

Vedoucí dopravní policie v Ústeckém kraji Jiří Ušák situaci potvrdil. „Zatím se značným nasazením dálniční policie situaci s organizováním kamionů zvládáme. Nejde však o systémové řešení. Máme přitom obavy z předpokládaného nástupu skutečné zimy," uvedl

Zastavení u čerpací stanice kvůli zapůjčení registrace elektronického mýta je problém, se kterým nikdo nepočítal. Týká se to především na Ústecku u čerpací stanice na 87. kilometru ve směru z německé hranice v oblasti Chlumce. Na parkovišti u 87. kilometru může zaparkovat maximálně do 40 vozidel, ale kamiony někdy stojí i v připojovacím pruhu na dálnici D8.

Naštěstí se kvůli tomu ještě nic nestalo, ale až jednou padne mlha a řidič přehlédne stojící kamion, může dojít k řetězové srážce více vozidel.

Srbský řidič, který dobře zná ústeckou oblast, nad problémem mávnul rukou s tím, že ke zlepšení nedojde, dokud nebude více řidičů využívat i možnosti pronájmu na registračním místě na 44 kilometru u Lovosic. Kdyby celníci prováděli kontroly až na 44 km, na parkovištích by se situace asi zlepšila.

Jiří Nejedlý z ústeckého celního úřadu uvedl, že celníci mají 25 speciálních vozidel. „Celní správa pro Ústecký kraj má k dispozici dvě vozidla nasazená na dálnici D8 v celé její délce od státní hranice do Prahy, na části D7 a na silnicích I/63 a I/30," řekl.

Nejedlý dále uvedl, že kontroly mohou vykonávat celníci kdekoliv. Na vozidle je umístěna kamera, která v reálném čase snímá projíždějící vozidla, načte jejich registrační značku, a tu systém vyhodnotí, zda je vozidlo  zaregistrováno v systému mýta. Na vozidle je i přijímač, který je schopen na krátkou vzdálenost palubní jednotku načíst. Když systém vyhodnotí, že vozidlo není zaregistrováno v systému mýta nebo zjistí hlídka nějaký jiný incident, vyrazí celníci za vozidlem a zastaví ho na bezpečném místě.

„Celníci od začátku nového systému mýta, tedy od 1. 12. 2019, evidují k 20. 12. 2019 zatím 44 případů porušení. Z toho 10 případů bylo postoupeno do správního řízení, zbylých 34 bylo vyřešeno blokovou pokutou,“ uvedl Nejedlý a dodal: „V 9 případech řidiči vyrazili po dálnici bez palubní jednotky a ve 25 případech se jednalo o chybné nastavení náprav či jiné pochybení. Celníci vybrali za necelý měsíc provozu nového mýta na pokutách od neukázněných řidičů 30 tisíc korun."

Kontrolu úhrady mýtného vykonává Celní správa České republiky. Řidič vozidla je na výzvu celníka povinen umožnit kontrolu úhrady mýtného a funkčnosti elektronického zařízení. "Celník je oprávněn zastavit vozidlo, zjistit totožnost řidiče a provozovatele vozidla, není-li řidič současně jeho provozovatelem, podrobit vozidlo v systému elektronického mýtného kontrole, zda je vybaveno funkčním elektronickým zařízením (palubní jednotkou), zda je evidováno v systému elektronického mýtného a zda jsou do elektronického zařízení zadány údaje umožňující správné stanovení mýtného,“ dodal Nejedlý.